Camp de refugiats a Tanzània (1994) Sebastiao
Salgado
Però Salgado no és només un fotoreporter
excel·lent especialitzat en temes socials. És a més un extraordinari artista
plàstic amb un estil inconfusible que li permet dotar d’una gran força tots els
temes que retrata. La forma de captar la
llum, les gammes de grisos que aconsegueix en les seves imatges sempre
disparades amb pel·lícula Kodak en blanc i negre, la perfecta sintonia entre
els primers i els segons plans són elements recurrents que trobem en totes les
seves fotografies.
Se li ha recriminat
precisament que construeixi sovint
imatges belles amb elements o situacions que no ho són. Que portat per una
actitud esteticista pugui arribar a crear imatges un tant irreals o que
confonguin a l’espectador sobre la veritable naturalesa d’allò que tracten. Tot
és opinable però crec que precisament en Salgado no ens amaga res, sinó ans al
contrari fa un gran esforç per mostrar-nos tot allò que ell veu en els seus
viatges arreu del mon. El que passa és que als seus ulls, i als meus també, la
misèria o la desgràcia no estan oposats amb la dignitat i fins i tot amb la
bellesa. I ell la busca i la troba. I precisament també per aquesta raó les
seves imatges, sense ser sensacionalistes o repulsives, han arribat a
moltíssima gent; i com deia Marc Riboud, un altra gran fotògraf francès, encara
que no hagin canviat la realitat si més no hauran contribuït a mostrar-la.
Aquesta que tenim al davant retrata un camp de refugiats a
Tanzània. És una imatge construïda a base d’un gran pla general i demana un
gran format que malauradament aquí no tenim.
A primera
hora del matí aquests centenars o milers de refugiats anònims comencen a sortir
de sota les tendes improvisades. Unes tendes construïdes amb plàstics i quatre
pals, amb allò que es pot dur carregat a l’esquena. Algunes cassoles comencen a
fumejar i potser alguns hi escalfaran una mica d’esmorzar. No hi ha
protagonistes tret d’algunes figures una mica més reconeixibles dels primers
plans. Però no destaquen, s’integren perfectament en les successives fileres d’éssers
que malviuen al camp. En aquest sentit és una imatge on l’individu compta poc,
no té gairebé res que el diferencií dels
altres. La seva dramàtica condició ha fet que la seva personalitat es dissolgui
en el col·lectiu. Tots s’amunteguen, els uns ben a prop dels altres, com si
així es sentissin més protegits, com si busquessin la calor del grup. I no
sembla endevinar-se cap activitat específica, cap projecte; han arribat fins
aquí i esperen. Al fons el sol trenca les nuvolades i acaba de donar un to
dramàtic, una mica apocalíptic, al conjunt de la imatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada