El MNAC presenta fins el 1 de setembre una molt interssant exposició dedicada a l'artista francesa Suzanne Valadon
Model en la seva joventut, mussa i amant de diversos artistes i finalment pintora prou reconeguda.
El nostre videógraf ha visitat un cop més la mostra però en aquesta ocasió afegeig al seu video una nota biogràfica que ell mateix va escriure l'any 2008 i que dibuixa molt bé el perfil i la trajectòria de l'artista.
Aquí teniu les dues peces:
Una dona terrible, una pintora genial
Suzanne Valadon no es deia Suzanne, es deia Marie-Clementine.
Havia nascut el 1865 a Bessines-sur-Gartempe, entre Niort i La Rochelle, filla
de pare desconegut i de Madeleine Valadon, vídua d’un falsificador
de moneda que havia mort presoner a l’Illa del Diable a la Guaiana francesa. La
infantesa, Marie-Clementine la va viure amb la seva mare a La Butte,
Montmartre, en una vida de misèria i de privacions. Expulsada d’un col·legi de
monges, va començar a treballar de cosidora ben jove. Abandonada l’agulla i el
didal es va dedicar al circ, amb tan entusiasme que, un dia, va caure del
trapezi. Refeta de l’accident va decidir guanyar-se la vida fent de model de
pintors i es va plantar a la plaça Pigalle, com tots els que es dedicaven a la
postura, fins que la van llogar.
Als quinze anys, amb un cos esplèndid i un
esperit molt viu, va començar a fer de model per Puvis de Chavannes,
després per Auguste Renoir (és la noia dels quadres de ball) i
més tard per Toulouse-Lautrec. Com manaven els cànons de l’època,
les models, sovint, es convertien en amants dels pintors. Marie no va ser-ne
l’excepció. Amb diners suficients per mantenir la seva mare alcohòlica, ella
tenia prou llibertat per passar-se les tardes i els vespres a les
múltiples guinguettes, molins, bars i tuguris del barri fent també
el seu consum d’absenta.
Des de petita, a Marie li agradava dibuixar. Tot
i que mai va rebre cap formació acadèmica, quan Degas va veure
els seus dibuixos la va animar i li va exigir que continués dibuixant. Degas
era un misogin, però amb Marie hi tenia una certa debilitat. Li comprava els
dibuixos, en feia comprar als seus amics, i li deixava exposar-los junt amb les
seves teles. Degas va ser el seu mestre. També li va ensenyar l’art del gravat
i l’aiguafort.
Però a més del dibuix a Marie també li agradaven
els homes i entre els seus amants, després dels pintors, va venir Eric
Satie, el músic, amb qui va tenir una tempestuosa i curta relació. I Miquel
Utrillo, el periodista català que vivia al Moulin de la Galette amb Rusiñol i Casas i
altres catalans. Quan es van conèixer Marie tenia 18 anys i Miquel en tenia 20.
Amb ell va viure una altra època de bonança econòmica, però Utrillo va deixar
París per anar a córrer món. Es van tornar a trobar amb motiu de l’exposició
universal de 1889, commemorativa del centenari de la Revolució Francesa. En
aquell temps, Marie tenia un fill de 6 anys que, tot i que ella deia que no
podia saber qui era el seu pare, era clavat a Miquel a qui Marie va pressionar
per casar-se com havia fet abans amb Toulouse-Lautrec. Però només en va treure
el reconeixement de la paternitat del noi: Maurice Utrillo. Marie
es va casar amb Paul Moussis, un home gris i ric amb qui va viure
tretze anys.
El fill pintor – Maurice Utrillo, el seu fill, amb el temps
arribaria a tenir més nom, i més ingressos que la mare que ja firmava Suzanne
Valadon. La vida de Valadon no pot explicar-se sense el calvari que li va fer
viure el seu fill. Als sis anys, a cura de Madeleine, la seva àvia
alcohòlica, el nen ja era alcohòlic. L’àvia li donava canards,
terrossos de sucre sucats amb conyac i li posava vi a les sopes per fer-lo
dormir. Durant cinquanta anys, les borratxeres – una amb Modigliani va
ser famosa -, els escàndols al carrer, les destrosses de locals, els delirium
tremens de Maurice, van marcar la vida de la seva mare.
Però no tot van ser desgràcies. Maurice tenia un
amic, André Utter, llauner de professió i pintor de vocació, de qui
Suzanne es va enamorar tan follament que va demanar el divorci de Moussis i es
va ajuntar amb Utter, de 21 anys, el 1907. Suzanne en tenia 42. Valadon,
Utrillo i Utter eren coneguts com la trinitat maleïda. Durant vint-i-cinc anys
el camí dels tres va seguir ritmes diferents: l’èxit per Valadon, la glòria per
Utrillo i la indiferència per Utter que es va dedicar a administrar, sense gens
d’èxit, la fortuna dels altres dos.
L’obra de Suzanne, d’una virilitat innovadora –
va ser la primera en pintar nus masculins – es distingia per una paleta
postimpressionista de colors vius, aplicats com Gauguin en els
seus cloisonnés, i sense negres ni blancs com havia après de
Renoir. Les seves obres eren elogiades per la crítica i el públic. Els retrats
que feia Suzanne reflectien fidelment la psicologia del personatge. Associada a
la FAM, Femmes Artistes Modernes, on també hi havia Maria
Blanchard, Tamara de Lempicka i Marie Laurencin, la seva
obra va ser coneguda arreu d’Europa i als Estats Units. La crítica va haver de
reconèixer que la pintura femenina no desmereixia gens de la masculina. El 1931
va ser el zenit de la seva carrera. El maig va exposar 40 quadres i a l’octubre
65 en dues galeries parisenques, amb l’assistència d’Édouard Herriot president
del consell de la República
.
El 1932 va trencar amb Utter, faldiller i mal
administrador que va acabar arruïnant-se i arruïnant-la a ella. Va escriure a
un amic: Marie és terrible. El fill, Maurice, s’havia casat als 52
anys amb Lucie Valore de 57, vídua d’un banquer ric, després
d’un arravatament religiós. La Valore li havia mitigat l’alcoholisme
aigualint-li el vi.
Suzanne va morir el 6 d’abril de 1938, pintant
encara amb el mateix vigor de sempre i acompanyada d’un jove conegut com
a Gazi el tàrtar amb qui convivia. Deixava 480 teles, 275
dibuixos i 31 gravats. Havia dit: He tingut una bona vida, molt trista.
Bibliografia: Rosinsky T.D., Suzanne Valadon. Éditions
Flammarion. Paris. 2005
Text publicat al Butlletí de l'Associació del
Personal de La Caixa el mes de juny de 2008.
Sorprenent! Una artistassa!
ResponElimina