Entre els dies 29 d’octubre i 3 de novembre va tenir lloc el Festival Oslo
World de música i debats. Enguany ha estat dedicat a la Utopia.
La directora del Festival, Alexandra Archetti, és
la filla d’un dels meus millors amics, l’antropòleg argentí Eduardo Archetti, a
qui vaig conèixer d’estudiant a París i amb qui vaig mantenir una
relació molt intensa i constant fins la seva mort, succeïda fa quinze anys a
Oslo, on es va casar i vivia. El talent d’Alexandra ha fet del Festival Oslo World
un autèntic esdeveniment, no solament a la ciutat, sinó dins el circuit de
festivals internacionals. El govern francès, sempre atent a la cultura, acabava
d’atorgar-li el títol de Chevalier des Arts et de la Culture.
La inauguració del Festival va comptar amb una
presència molt destacada d’artistes del nostre país. La gala, titulada Utopian
Lulullabies, va ser concebuda i, en part interpretada, per Rosssy de Palma. En
el mateix acte la va acompanyar, juntament amb sis altres solistes, i amb un
èxit tan impressionant com merescut, Silvia Pérez Cruz, que ja és una habitual
del Festival. L’endemà Silvia va fer un concert sola acompanyant-se amb la
guitarra, d’un alt virtuosisme, i obtingué un gran èxit.
El mèrit de la direcció del festival consisteix en
identificar i programar talents de tot el món quan comencen a esclatar. Seria
impossible programar en menys d’una setmana tres-cents actes si totes les
figures ja fossin consagrades. Algunes, tanmateix, tornen quan ja ho són, en
gran mesura pel bon gust de boca que els deixa l’ambient del festival.
L’organització compta amb l’ajut de dos-cents voluntaris que, a més de resultar
molt eficients perquè sovint repeteixen i perquè els noruecs són molt
responsables del que fan, donen un caire fresc i participatiu a l’esdeveniment.
La cloenda es va veure afectada perquè qui havia de
fer-la, la cantant xilena Mon Laferte, apunteu-vos aquest nom, va decidir tornar
a Xile per la situació que s’hi vivia en aquells moments. Malgrat aquest
trasbals, la vigila, en una preciosa església prop del riu, va tenir lloc un
concert homenatge a Cesária Évora, amb quatre cantants de Cap Verd, que va
resultar un sensacional tancament involuntari del Festival. S’hi va poder endevinar
el naixement d’una nova i jove estrella, Elida Almeida.
Oslo sempre ha tingut un encant tranquil amb algun
contrapunt espectacular com el Vigeland Parc amb les escultures de l’artista
que dóna nom a aquell espai. Tanmateix des de fa uns anys té un empenta
important que es plasma sobretot en els nous equipaments culturals: l’Òpera, esplèndida al costat del fiord, el nou Museu
Munch, el Museu Nacional d’Art i la Biblioteca Nacional i tot un barri de nova
creació en l’entorn dels mateixos.
En arribar a Barcelona vaig quedar per dinar amb
uns amics i aviat la conversa va agafar el to de la queixa. Aleshores vaig
adonar-me que durant una setmana no havia sentit queixar-se a ningú. Els
noruecs deixen aviat la casa familiar, reben un crèdit bàsic de l’Estat per
estudiar i treballen mentre estudien per completar els ingressos, de manera que
aviat es fan responsables dels seus actes i aprenen a no culpar els demés. La
fórmula sembla senzilla: fer el que et pertoca el millor possible. El bon
funcionament econòmic i social del país prova que és molt eficient.
Conseqüència: la gent està de bon rotllo i això s’encomana al visitant. Sembla
que estem a un altra món, senzillament normal, i a aquestes alçades,
francament, s’agraeix molt. Bon viatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada