Maya
Plisétzkaya està considerada com una de les més grans ballarines del segle XX, mite
i llegenda de la dansa clàssica que li permeteren assolir el títol de Prima
Ballerina Assoluta.
Filla d’una
família d’artistes d’ascendència jueu lituana, es va convertir en Primera
ballarina del Teatre Bolshoi amb 18 anys amb la interpretació que la feu més famosa:
La mort del cigne. Tot això malgrat
perdre els seus pares quan ella era encara petita, doncs el seu pare fou
executat per ordre de Stalin i la seva mare fou deportada.
Després dels
seus anys d’èxit a Rússia, començà a viatjar i col·laborar internacionalment,
convertint-se en directora del Ballet de l’Òpera de Roma, o de la Compañía
Nacional de Danza a Espanya. Incorporà aspectes més moderns en el seu repertori
clàssic, col·laborant amb coreògrafs com Maurice Béjart o Roland Petit que
crearen coreografies específiques per ella.
La veurem en
La mort del cigne, peça que retrata els últims moments de
vida d’un cigne ferit. Basada en la música de El carnaval dels animals de
Camille Saint-Saens va ser creada el
1905 per Michel Fokine sota la petició de la ballarina Anna Pávlova, que en fou
la seva primera intèrpret. És una peça molt breu però molt estimada per les
principals figures de la dansa clàssica.
En ella
destaquen la fluïdesa de moviments, la llibertat i agonia que expressen els
braços, les cames que s’estenen i pleguen en els últims instants. Tot i que
Pávlova va ser la primera ballarina i creadora d’aquesta peça, és Maya
Plisétzkaya qui la feu brillar. Amb la seva plasticitat, l’elegància i
lleugeresa del seu coll i els seus braços, el seu perfil de Reina de l’aire
dotaren de formes ondulants que s’amplien i s’escurcen en la seva interpretació.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada