XX. Cloenda.
Al llarg dels darrers quatre mesos
hem pogut gaudir dels coneixements del meu bon amic Josep Molins sobre el món
del jazz i escoltar les peces que tan encertadament ha posat al nostre abast.
Avui conclou aquesta Secció que trobarem a faltar però espero que en un futur
no molt llunyà poguem tornar a comptar amb la seva col·laboració. Gràcies
Josep!
Aquells que hagueu escoltat las
gravacions incloses en aquesta història del jazz, arribats a aquest punt us
podeu preguntar que és exactament el jazz i que el distingeix d`altres formes
musicals.
No es fàcil contestar aquestes preguntes
perquè com passa tantes vegades no hi ha un acord sobre el tema, sinó
més aviat opinions diferents. Si per començar anem a la etimologia de la
paraula "jazz ", uns diuen que ve del crioll,
"xerrar" , altres d`un dialecte africà, segons el qual significaria
"viure acceleradament" i no falta qui creu que deriva del cajun
"jazzbelles", el nom que es donava a les prostitutes de Nova Orleans
( per Jezabel )
En el que si està d`acord tothom, és que
el jazz originàriament era la música de les orquestres negres de Nova
Orleans a començaments del segle passat, resultat de la barreja de dues
grans tradicions musicals, la europea i la de l`Africa Occidental. Però
òbviament , des del seu origen ha evolucionat molt i trobar una
definició del que és avui no és senzill. El conegut Webster Dictionary en
dona la següent (abreujada) "Música popular, originada a partir de
càntics seculars i religiosos ("spirituals"), caracteritzada per la
improvisació, el ritme sincopat, línies melòdiques específiques i la
introducció de tècniques vocals en el desenvolupament instrumental"
Aquesta definició posa l’accent en
dues característiques que són la base per distingir el jazz d’altres formes
musicals, en concret, la tècnica instrumental i el "swing" En el jazz el que veritablement és important
no és tant el "que es toca" sinó "com es toca ". Un
mateix tema pot ser jazz o no ser-ho segons com sigui interpretat, i
per aquesta raó molta gent pensa que el jazz més que una música és una forma
d`interpretar música. La tècnica instrumental del jazz es va formar, com
explica molt bé en Ricard Gili, en el seu llibre "El jazz",
"a partir de la tècnica vocal negra, caracteritzada per l` atac violent de
les notes, un vibrat molt marcat i l'abundància d’inflexions ".
El segon element important del jazz es el "swing" ( balanceig ) que
és la pulsació rítmica pròpia de la música negra nord americana i del jazz en particular.
Una interpretació sense "swing", segons en Gili, difícilment es
pot considerar jazz.
Probablement no tothom
està d'acord amb això, i de fet hi han formes musicals modernes que
molta gent considera jazz, que no tenen les seves arrels en la tradició
musical negre americana i per tant les característiques anteriors. Però en el
que quasi bé si tothom coincideix, és en considerar el jazz com una de
les aportacions més significatives dels Estats Units a la cultura mundial.
Escolteu al respecte les paraules de
Barack Obama.
Conseqüentment la Casa Blanca ha
prestat sempre molta atenció al jazz organitzant amb assiduïtat vetllades
musicals amb moltes de les seves figures. Fins i tot alguns Presidents han
estat veritables fans i s`han atrevit a cantar o a tocar algun instrument, com
p. ex. Barack Obama o Bill Clinton, que amb el saxo demostra que sap tocar alguna cosa més que una becaria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada