UNA NOVA SECCIÓ
Sempre
he pensat que els que no som realment entesos en música tendim a posar l’accent
i fixar-nos sobretot en els compositors, els intèrprets solistes i els cantants.
I oblidem sovint la figura dels directors d’orquestra perquè no hi entenem prou
per valorar la seva importància.
Per això
he pensat que aquesta temporada seria interessat obrir una secció temporal per
parlar-ne, un cop al mes i resseguir, encara que sigui de forma molt
sintètica, la biografia d’alguns dels mes emblemàtics directors del segle XX i
XXI.
I per
això he demanat la col·laboració d’un bon amic, en Jaume Güell que, en la seva condició de violoncel·lista de l’OBC durant
molts anys, pot parlar-ne amb tot el coneixement. Ell és doncs l’autor de la
majoria dels posts i només hem compartit
la tria de les peces que acompanyen els escrits. Per alguns directors i
orquestres ha demanat al seu torn la col·laboració del músic Abili Fort que ha participat en la
gestió de diferents orquestres i coneix molt bé el món de la direcció.
Tenim
doncs per aquesta ocasió dues persones que segur ens faran apreciar la tasca
dels directors.
Avui començarem aquesta secció amb la figura de CARLOS KLEIBER un dels meus directors preferits.
Per excepció avui escriure jo mateix el primer post de la sèrie perque haig de confessar que encara que no el vaig
veure mai en directe Carlos Kleiber
és un dels meus directors preferits, sobretot pel seu rigor i la seva extraordinària elegància en les
maneres de dirigir.
Era fill d’un altre gran director alemany, Erich Kleiber, que es va exiliar a l’Argentina per enfrontament amb el règim
nazi. Carlos va mostra de ben petit les seves aptituds per a la musica però
d’entrada el va condicionar personalitat del seu pare que no va recolzar mai la
carrera del seu fill. Poc a poc es va
convertir en un dels directors més sol·licitats malgrat el seu caràcter que el
va fer renunciar a la proposta de dirigir la Filharmònica de Belin, anul·lar
sovint els seus concerts i no concedir mai entrevistes.
Però com a director tenia una personalitat desbordant i des del podi em semblava que ballés al ritme amb que dirigia l’orquestra. Es deia d’ell que tenia la millor ma esquerra de tots els directors i que diigia analitzant cada compàs, cada nota, sense deixar res a l’atzar. Per això alguns l’anomenaven alquimista musical assenyalant, però, que la seva màgia consistia en deixar la màxima llibertat als seus músics.
El veurem avui dirigint una
peça de “Die Fledermouse“ en el concert d’any nou a Viena el 1989.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada