Les imatges de TONI CATANY són, per sobre de tot, diferents,
singulars. És molt difícil sintetitzar en poques ratlles una obra tan diversa
però si hagués de triar una sola paraula per definir-la aquesta seria, sens
dubte, experimentació. Catany ha investigat profundament les tècniques i els
materials fotogràfics per crear imatges amb una personalitat ben diferent del
que estem acostumats a veure. Són coneguts els seus treballs amb la tècnica
Polaroid de gran format combinada amb el positivat en papers aquarel·la amb els
que aconsegueix uns colors i unes textures ben singulars. Podríem parlar potser
d’una certa adscripció al corrent pictorialista però amb una actualització
tècnica i estètica que suposa una renovació total. Quan contemplo algunes de
les seves natures mortes composades de fruites,
flors i altres materials tinc a vegades la impressió d’estar davant d’un
quadre d’Antonio López. Potser la pràctica de la pintura en la seva joventut hi
tingui alguna cosa a veure. El nu ha estat un altra dels seus temes favorits i
la recreació del món clàssic a través de l’escultura, potser el paradigma de
l’art clàssic, és un altra dels seus treballs més destacats.
“Formentera”
(1969) Toni Catany
Però vet aquí que he triat una imatge de Catany ben diferent de
tot el que acabo de comentar. Pertany a la seva
primera època i va ser disparada en una illa del mediterrani, que tant
ha inspirat la seva obra. Es tracta d’un tema i una tècnica molt allunyades de
la seva obra posterior. Té, això sí, la sensibilitat d’un mestre i resulta per
a mi d’una gran emotivitat.
Formentera era encara a finals dels anys seixanta una mena de
paradís terrenal allunyat dels circuits més turístics de la resta de la costa
mediterrània i en particular de les Balears. La pagesia podia conviure encara
amb pocs turistes estiuencs ben informats i grups de hippies que vivien tot
l’any a l’illa. No sé com devien ser aquestes relacions però la fotografia em
fa pensar que encara hi havia lloc per la sorpresa, per l’emoció.
El retrat d’aquest pagès que ronda el vuitanta anys així ho prova.
Amb un barret de palla que el protegeix del sol d’estiu el nostre home seu en
una terrassa al costat de la platja. És l’hora del bany pels turistes i potser
la del vermut per a ell. És un vell polit, ben afaitat, amb el bigoti cuidat, i
amb el barret de palla que el protegeix del sol; passa l’estona mirant
embadalit la gent que arriba i marxa de la platja fins que es faci l’hora de
dinar.
De sobte passa molt a prop seu, ben bé a tocar, una noia ben maca amb
biquini.
I li fa aixecar el cap i mirar-la sense dissimular, descaradament.
Els ulls li brillen amb una extraordinària intensitat. La nostra mirada es
concentra en aquests ulls petits, vius i a través d’ells estem també mirant el
cos d’aquesta noia tan maca. La boca s’entreobre també en un senyal evident
d’admiració. El conjunt de la seva
expressió reflecteix una sensació de simpatia envers la noia, d’evocació potser
d’alguna altra dona.
La tècnica de la foto és magnífica i ajuda a dibuixar perfectament
la situació. És possible pel que veiem que hagi estat feta amb un teleobjectiu
que permet en una situació de considerable lluminositat aconseguir aquest
desenfocament selectiu. Vegem. El fragment de l’esquena de la noia està fora de
focus i amb la tira del biquini defineix perfectament l’objecte però en dóna
només una visió poc precisa. D’altra banda el fons de la fotografia, clarament
desenfocat, no ens distreu gens de la cara del nostre home. El primer pla, que
ocupa gairebé la meitat de la imatge pren llavors tota la seva potencia i ens
és possible apreciar la gran la riquesa de matisos de la seva expressió. I ens
preguntem. Trobaríem avui algun pagès o pescador de la costa que s’assegués un
migdia i mirés amb aquesta il·lusió una turista? Em sembla que això, com la pau
i la tranquil·litat de Formentera, és cosa passada, pròpia d’un paradís perdut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada