El dia 20 de gener es va presentar al
Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona el programa de les festes vallenques de
la Candela 2021 +1. Per part del consistori amfitrió va ser de lamentar
l’absència de l’alcaldessa i la minsa presència d’altres representants, reduïda
a Laia Bonet, vallenca, que va prendre la paraula, i a Albert Batlle. Aquest, net
de vallenca, enyorat Regidor de Relacions
Institucionals de l’època Maragall, centrat ara en les seves responsabilitats
de Seguretat municipal, va voler i saber ser-hi present. Confrontada a la
buidor dels bancs consistorials barcelonins, la presència oficial vallenca era
nodrida i del més alt nivell. Barcelona no acaba d’entendre la responsabilitat
i la cordialitat agermanada que implica ser la capital de Catalunya.
Perquè per als vallencs, que com
tantes altres ciutats i pobles, tant han aportat a Barcelona, les Decennals són
quelcom de molt important, fins i tot constituent, ja que mesuren la vida pel
nombre de decennals que els tocarà viure. Potser hi hagi altres casos, però jo
no conec cap altra lloc que celebri una festa d’aquesta naturalesa cada deu anys. El febrer passat va
fer dos cents trenta anys que es va instituir. La pandèmia ha obligat a retardar-la
un any i a trencar la regla de les celebracions en anys acabats en 1. El fet és
literalment excepcional. En efecte, l’origen de la festa està vinculat a les
intercessions de la Mare de Deu de la Candela per foragitar plagues i pestes almenys
des dels segles XVI, XVII i XVIII. L’epidèmia de malària de 1783, què havia
causat i causaria els anys següents una gran mortaldat a l’est i sud de la
península, probablement va ser la circumstància que va portar cinc anys més
tard a Josep Perellada, beneficiari de la comunitat de preveres de l’església
de Sant Joan, a fer el llegat que acabaria materialitzant-se el 1791 amb la
institució de les Festes en Honor de la Mare de Deu de la Candela. D’aleshores
ençà, cada deu anys es referma el vot comunitari, de manera que són unes festes
votades, una altra particularitat de la ciutat que ha inventat els calçots i
els castells, sempre apuntant al cel. Malgrat totes les epidèmies que seguiren
succeint-se el segle XIX i fins i tot el XX, mai fins ara havien deixat de
celebrar-se en any 1. No em consta que en cap moment s’hagi demanat la
intercessió de la Candela per fer front a la Covid 19, però potser sí,
privadament o en l’àmbit estricte de l’església. En tot cas, en plena recent i
creixent onada pandèmica ja era palès que els vallencs no farien un nou
aplaçament de la seva festa molt principal. Nosaltres, tot i ser gent de poca
fe, no podem menystenir la força d’una tal determinació i la seva influència en
l’evolució positiva de les actituds respecte al mal que ens afligeix des de fa
dos anys. Jo, que ho seguit d’aprop, gairebé ho he palpat. Fins i tot sembla possible
i, sobretot, desitjable que aquestes Decennals marquin l’inici imparable de la
davallada de contagis i sobretot de la seva gravetat. Portar una candela a la
processó no estarà demés.
Tampoc es deixaran d’aixecar castells.
De fet les dues colles vallenques ja van ser presents en l’acte de presentació
de les Festes a l’Ajuntament de Barcelona i van aixecar uns esplèndids pilars.
No podia ser altrament. Les primeres Festes de l’any 1791 han passat recentment
a la història per un motiu que no és l’inaugural
ni l’estrictament religiós. Alex
Cervelló, historiador dels castells i concretament de la Colla Vella dels
Xiquests de Valls, en el curs de la seva tesi va trobar un rebut de roba
pels “Nois de Castells” pagada pel
rector de la parròquia de Sant Joan. Aquell document provava que s’havia
produït una evolució tècnica del Ball de Valencians en aquells contrades, la
qual va donar lloc als “castells” en el sentit modern de la manifestació, així
com l’existència de la primera colla de “nois” o “xiquets” que els bastien a la
ciutat de Valls. D’aleshores ençà, la tradició s’ha mantingut amb alts i baixos
però ininterrompudament.
En la seva forma actual, les Festes
Decennals conserven la seva dimensió religiosa original, palesa tant en les
seves manifestacions de repics de campanes, oficis, benediccions de candeles,
processó votiva o la presència extraordinària de la llum en els espais públics,
com en la seva durada, una novena. Juntament amb això, els vallencs “llencen la
casa per la finestra” i , en aquesta ocasió han programat 525 activitats de tot
ordre, destacant les culturals: balls, concerts, espectacles teatrals,
castells, exposicions, gastronomia, etc. Però la llum, símbol de la Llum
divina, regna sobre les festes. Quaranta dies després del Nadal, el 2 de febrer
coincideixen en la nostra mitologia la purificació de la Verge, que així també,
com els nostres infectats o sospitosos d’estar-ho, hauria haver passat una
quarantena, estricte en el seu cas, segons la Llei de l’Antic Testament, i la
presentació del Nen Jesús al Temple de Jerusalem. Hi ha constància des del
segle IV d’haver-se celebrat aquesta diada a la llum profusa de les candeles en
diverses ciutats de la cristiandat. En ple segle XXI Valls manté
esplendorosament la Candela encesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada