He llegit el best seller escrit
originàriament en anglès “La señora March” (Lumen) intrigat
per si realment la jove espanyola Virginia Feito era, com diu
la publicitat, una nova Patricia Highsmith. I bé, no arriba a tant, però m’he
quedat impressionant per la maduresa i l’habilitat amb que està redactada
aquest intriga psicològica edificada sobre un personatge femení que sembla pla
i insubstancial però que ens va dirigint, amb sang i també amb humor, cap a un
laberint que no dec explicar aquí. Sembla que l’actriu Elisabeth Moss n’ha
comprat els drets: no m’estranya, hi veig una bona pel·lícula mentre espero un
altre llibre de l’autora.
La prolífica
i variada Gemma Lienas ens ofereix a “La vida privada de Carmina
Massot” (Univers/Harper Collins) un homenatge a una generació de dones
de postguerra que ens està deixant a través d’una trama amb dosis d’amor,
d’aventura i fins i tot d’espionatge. Hi apareixen personatges reals de funesta
memòria, com ara el nazi Leon Degrelle i el franquista Blas Piñar. Els fets
transcorren al 1956 entre Barcelona i Andalusia i amb el rerefons de la Segona
Guerra Mundial, en un còctel solvent que manté la nostra atenció lectora. Per
cert, recomano també un petit llibre coral en el que participa la pròpia Lienas
amb altres sis dones intel·lectuals que ens expliquen a “Satisfiers. Parlem de
sexe” les seves pròpies vivències sexuals, en un esforç reeixit tant de
sinceritat com literari.
Javier
Cercas ha publicat el tercer llibre "El
castillo de Barbazul", protagonitzat pel mosso - ara ex - mosso -
Melchor Marín. Si en anteriors lliuraments investigava i resolia les morts
d’uns empresaris, de la seva dona i de la seva mare i el xantatge a una
alcaldessa, ara ha de perseguir els raptors de la seva filla. La recerca el
porta a Mallorca i novament Marín mostra un caràcter a prova de bombes per fer
front a un subjecte milionari que ens recorda el maleït pederasta Jeffrey
Epstein. M’ha semblat la millor novel·la de la sèrie.
I no sé si
són novel·la negra però sí molt bons relats de misteri i fons i tot terror els
que l’argentina Mariana Enríquez va reunir fa sis anys - sí,
aquest cop he trigat molt! - a “Las cosas que perdimos con el fuego” (Anagrama).
Molt merescut el Premi Ciutat de Barcelona que va rebre, antecessor del de la
Crítica al 2019 per un altre llibre (“Nuestra parte de la noche”, que
comentarem aviat). Enríquez escriu molt bé i ens situa amb lleugeresa enmig
d’històries terribles que no acaba d’aclarir per deixar-nos l’angoixa al cor i
al cap.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada