divendres, 19 de juliol del 2024

ROCK & ROLL III

 


En aquesta entrega us parlaré de BO DIDDLEY:

Bo Diddley; (Magnolia, Mississippi, Estats Units, 30 de desembre de 1928 - Archer, Florida, Estats Units 2 de juny de 2008, el seu nom real va ser Elles Otha Bates. Sent un nen la seva família es va traslladar a Chicago, es cria a casa d’una cosina de la seva mare (Gussie McDaniel), que va ser la seva mare adoptiva, de la qual va acabar prenent el cognom. Guitarrista, violinista, compositor i cantant, un dels clàssics fundadors del gènere musical ROCK & ROLL.

Molt aviat la seva vocació i inspiració per la música, li va venir veient a John Lee Hooker, un mestre del blues i del folk. Bo D. va tenir estudis musicals de guitarra i violí. Els gèneres interpretats van ser principalment: Hip-hop/Rap, Rhythm & Blues, Blues.

Una llegenda de la música, Bo Diddley, (nom que va prendre de l'argot afroamericà en què s'utilitza per denominar un noi entremaliat). Va innovador en el so i el seu estil únic, conegut pels seus ritmes contagiosos, la seva guitarra quadrada i el seu inconfusible barret, va trencar barreres i convencions, els seus temes, posen de manifest les seves influències de Nat King ColeMuddy WatersLouis Jordan o John Lee Hooker. Igualment Bo D. ha estat el referent d'artistes nord-americans i britànics de la talla de Buddy Holly, The Everly Brothers. The Rolling Stones, The  Beatles.

El seu estil beat basat en el reconeixible riff sincopat, ha estat utilitzat per molts altres importants artistes en diferents cançons, com a “Hateful” de The Clash, "Willie and the Hand Jive" de Johnny Otis, “Cuban Slide” de The Pretenders, “Faith” de George Michael, “Desire” de U2How Soon Is Now? de The Smiths, la versió, en viu de "She's the One" de Bruce Springsteen"Magic bus" de The Who"Desire" de U2 i "Not Fade Away"  de Buddy HollyAmb el “back beat” faria esclatar l'estil de la balada. Com violinista pot sentir-se’l al tema "The Clock Strikes Twelve".

Conegut pel seu sobrenom “The originator” (el creador) és considerat com la figura predominant en la transició del blues al rock and roll i va influenciar a generacions futures de músics de tot el món. La seva música, arrelada al rhythm and blues i al blues del Delta, va establir les bases per al futur del rock and roll.

En les seves cançons, una part important eren els músics que l'acompanyaven, entre d’altres, la seva germanastra, anomenada "La Duquessa", a la segona guitarra; Jerome Green amb les maraques i veu acompanyant. A la música de Bo Diddley l'entusiasme és creat pel propi ritme, més que no pas per l'harmonia; els músics, sovint toquen el mateix acord durant tot el tema. Feia música marcada per un pols hipnòtic, semblant al que escoltava a les esglésies pentecostals.

El 1951 va començar a actuar al mercat a l'aire lliure de Maxwell Street i al “708”, un famós club de l'època, juntament amb un grup d'amics, compaginant la música amb altres activitats. com ara dependent en una botiga de queviures, ascensorista, etc.

Les lletres de les seves composicions són sovint enginyoses i humorístiques adaptacions de temes de la música tradicional. El seu primer èxit, "Bo Diddley" estava basat en la nana "Hush Little Baby".

Entre les seves cançons cal destacar, a més de les ja esmentades, “Diddley Daddy”, “Pretty thing” (1955); “Who do you love”, “Before you acuse me” (1956); “Mona oh yea” (1957); “Say man” (1958); “Roadrunner” (1959); “Cadillac” (1960); “I can tell”, “You can't judge a book by the cover” (1961).

La cruesa del seu estil, amb un so dur i esmolat de la seva guitarra, li va tancar les portes a vendes milionàries, portes que sí que s'obriran de bat a bat per a molts músics i bandes en què va influir.

El 1954, va gravar els primers temes, I’m A Man y Bo Diddley. Publicats el 1955, I’m A Man va arribar a col·locar-se al número u de la llista Billboard de Rhythm & Blues. El 20 de novembre de 1955 Bo Diddley era el primer afro descendent a aparèixer al programa de televisió The Ed Sullivan Show. Va ser un artista que va treballar amb audiències de públic blanc.

Va tenir gran amistat amb Chuck Berry, van gravar junts l'àlbum “Two great guitars”. També a la cançó “Roll Over Beethoven”, va col·laborar amb el seu violí.

En els últims anys, Bo Diddley va rebre nombrosos reconeixements com un dels fundadors del Rock and Roll. L'any 1987 va ser inclòs al Saló de la Fama del Rock and Roll, també al Saló de la Fama del Rockabilly. El 1996, la Rhythm and Blues Foundation li va concedir el Mèrit a una vida consagrada al ritme. El 1998, la Recording Academy el premia amb a Lifetime Achievement Award a la cerimònia dels Premis Grammy per la seva cançó "Bo Diddley" gravada el 1955.

Us deixo uns enllaços per tal de què pugueu veure y escoltar dues cançons de l'artista.

 The Clock Strikes Twelve