dimecres, 26 d’abril del 2023

La Fotografia i l'anomenada IA

Darrerament s’ha parlat molt de l’impacte que la, mal anomenada per alguns, IA pot tenir en el terreny de la fotografia. El fotògraf alemany Boris Eldagsen es va presentar al prestigiós concurs Sony World Photographic Awards amb la fotografia que veieu realitzada amb un programa d’IA. I ho va fer renunciant al premi amb la intenció de provar que el jurats no estaven en condicions de detectar aquesta irregularitat.

I per més inri ho va fer amb aquesta imatge en blanc i negre que imitava l’estil de les fotografies de començaments del segle XX.


Ja fa temps que l’anomenada fotografia artística es practica amb tota mena de tècniques mixtes que desborden el concepte tradicional de respecte al realisme que s'exigeix a la fotografia documental.

Aquesta darrera, però, encara manté l’exigència d’unes regles que impedeixen la manipulació més enllà del retall i els ajusts en saturació i contrast però prohibint la supressió, afegit o modificació d’elements de la imatge original.

Em sembla que l’IA no afectarà doncs massa a la fotografia artística però en canvi si pot complicar molt més el terreny a la foto documental perquè reduirà la seva credibilitat, com ja passa amb les fake news. Haurem de començar a parlar ja de les fake photos i em temo que la possibilitat de distingir-les, com ha volgut provar Eldagsen, pot ser gairebé impossible o en tot estar només a l’abast d’especialistes. Ja es comença a parlar de que les fotos portin un segell d’acreditació d’haver estat aconseguides amb mitjans propis de la intel·ligència humana. Una de les propostes més recents d'un grup de fotògrafs alemanys seria etiquetar les imatges amb les lletres A, M i G segons fossin autèntiques, manipulades o generades. Però qui atorgaria aquestes categories: cal refiar-se de l'honestedad de l'autor o exigir la qualificació d'un ens-auditor extern?

El debat està servit però em sembla que no resutarà possible anar contra el progrés tecnològic que, encara que a vegades no ens agradi, acaba imposant-se. Pensem en els canvis que ha experimentat la fotografia des del temps de les plaques de vidre a les cameres compactes, els negatius de 24x36, la fotografia digital, la imatge a través de les pantalles, etc.


3 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt interessant.

Hermínia ha dit...

Un eina més al nostre servei.

Josep M.Cortina ha dit...

N'estàs segura?