El MNAC presenta
una exposició fotogràfica de l’obra d’un fotògraf José Ortiz Echagüe. Va ser un personatge polifacètic ben singular. Enginyer
militat va participar en les campanyes de l’exèrcit espanyol al Marroc on va
fer un dels seus treballs més coneguts. Després, a més de la seva dedicació a
la fotografia va ser un dels fundadors
de CASA, empresa d’aviació, i de SEAT.
Com a fotògraf és segurament el més destacat representant de
l’anomenada fotografia pictorialista, que
pretenia composar imatges de caire pictòric a partir de la utilització de tècniques especials en els processos de
positivat. En el seu cas va utilitzar l’anomenat revelat amb paper carbó
Fresson.(*) Per cert, que el meu pare, seguint les corrents estètiques de l’època,
va fer també als anys cinquanta obres
pictorialistes amb una tècnica similar anomenada Bromoli.
L’exposició presenta una vuitantena de fotografies de diferents
formats centrades fonamentalment amb la sèrie africana i amb altres exemples de
temàtiques relatives al folklore espanyol, el paisatgisme i els ambients
religiosos que per als aficionats a la fotografia poden tenir un considerable interès.
Ah, l’entrada és gratuïta.
(*)Pels curiosos
resumirem aquesta tècnica dient que el paper portava una fina capa de gelatina
a la qual s'afegia pigment de color negre i es feia sensible a la llum. El
fotògraf obtenia còpies per contacte basant-se en el principi que en les parts
de la imatge que rebien menys llum la gelatina quedava tova i les parts
d'imatge que rebien més llum es va endurir amb la qual cosa, en rentar la còpia
amb aigua i serradures per produir fricció sobre el paper s'eliminava la
gelatina tova amb el pigment, quedant aquesta zona blanca i resistia la
gelatina endurida, empresonant en el seu interior el pigment, produint zones
negres. D'aquesta manera apareix la imatge sobre el paper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada