Recentment, el premi de la primera Biennal
Mario Vargas Llosa per a la millor novel·la editada en castellà als anys 2012 i
2013 va ser concedit a l'escriptor malagueny Juan Bonilla per "Prohibido
entrar sin pantalones" (Seix Barral). Vencia així a dos grans finalistes: ni més ni menys
que Rafael Chirbes amb la immensa "En la orilla" (Anagrama) i el
colombià Juan Gabriel Vásquez amb la subtil "Las reputaciones"
(Alfaguara).
Calia doncs comprovar si n'hi havia per tant.
I sí, que n'hi ha, sí. Bonilla, amb una tècnica i una intenció molt
similars a les d'Emmanuel Carrère a
"Limònov" (Anagrama) es dedica a biografiar a Vladimir Maiakovski, el
gran poeta, dramaturg, cineasta i artista gràfic boltxevic. L'autor narra no sols
la seva peripècia vital sinó sobretot l'evolució de la seva obra, marcada per
la seva afiliació al moviment futurista i pel seu compromís polític, que el va
portar a les presons tsaristes, al triomf com a poeta oficial dels primers
temps de la Revolució i a la marginació creixent sota el primer estalinisme,
truncada pel seu suicidi al 1930.
No se'ns estalvia els aspectes menys
edificants del poeta com ara un individualisme ferotge i les seves
contribucions a la pràctica de la delació política de la que acabaria sent
víctima. Es tracta per tant d'un protagonista tan polièdric i opinable com
Limònov però sense els seus aspectes més truculents. Enmig del relat, hi
apareix gent que, com Maiakovski, formen part de la nostra memòria política i
cultural: Gorki, Pasternak, Shostakovitx, Picasso, René Clair, Bulgakov,
Isadora Duncan, Diego Rivera, Trostski, Ajmátova, Rodchenko, Meyerhold... Però
el que al meu parer fa més gran aquest llibre és la presència contínua i
agraïda de l'obra de Maiakovski, que es barreja lliurement entre el text,
sovint sense poder-se distingir on comença Bonilla i on el poeta rus. Un
homenatge.
Ricard Fernàndez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada