Aquesta tardor vam "descobrir" un
jardí que desconeixíem, del qual mai havíem sentit parlar. Els Amics del Jardí
Botànic de Barcelona van programar a la Filmoteca un parell de documentals
relacionats amb els jardins. Un d'ells era : "Lo
jardí de les rahons perdudes", un
documental del geòleg Daniel Barbé, premiat l'any 2011 amb el Romà Gubern de Cinema
d’Assaig. Es refereix a les "rahons" perdudes de les persones que
estaven ingressades al Parc Sanitari de Sant Joan de Déu, l'antic Manicomi de
Sant Boi. En el debat posterior al documental, el seu director ens va explicar
la seva recerca durant 10 d'anys sobre aquest jardí de l'antic
Manicomi, feta amb la col·laboració de l'arquitecte David Agulló. En aquest
jardí modernista es poden veure construccions que tenen molts elements en comú
amb les de Gaudí i Jujol. Sembla com si ells mateixos, o col·laboradors seus molt
propers, haguessin fet d'aquest jardí un lloc d'assaig d'obres posteriors d'aquests
arquitectes modernistes. Els treballs en aquest jardí són contemporanis de les obres
de Gaudí a la Colònia Güell, molt a prop del Manicomi. Davant la sorpresa i l’interès
dels assistents es va convocar una visita al jardí, comentada pels autors.
Durant gairebé dues hores varem poder
apreciar in situ les similituds de les construccions que veiem amb obres, sempre
posteriors en el temps, de Gaudí i Jujol. Varem poder veure uns bancs, que eren
com un "banc" de proves del banc sinusoïdal d'en Jujol al Parc Güell.
Tanta similitud planteja la hipòtesi que els treballadors que van fer aquest
banc fossin els mateixos malalts mentals del jardí del manicomi; i això fa
pensar que aquest jardí no era només un jardí modernista sinó que era un jardí
"terapèutic" on els malalts seguien les instruccions de construcció
que se'ls hi donaven però tenien marge per a la seva creativitat i podien
expressar lliurement en les construccions elements creats per ells mateixos.
També varem poder apreciar similituds en la
utilització de materials, com somiers, que més tard en Jujol va utilitzar a
Montferri, quan va fer l'església de Montserrat. Dins de l’Hospital hi
havien més de mil homes, dels quals uns quants centenars treballaven de
paletes, cosa que els permetia acceptar encàrrecs a l’exterior i certificar així
la seva curació. Aquesta curació pel treball, anomenada “ergoteràpia”, era
l’eix de la vida dins de l’Hospital. Gaudí i Jujol van fer possible que molts
malalts de Sant Boi sortissin a treballar amb ells; això significava la seva
"llibertat", l'acreditació que els considerava "sans", i
per tant la possibilitat d’abandonar el Manicomi.
1 comentari:
Moltes gràcies per donar-nos a coneixer un fet històric tant curios. Hi aniré!!!
Publica un comentari a l'entrada