dimecres, 27 de gener de 2016

Grandeses i misèries de l'amor

L'any comença amb dues novetats literàries que m'atreveixo a anunciar que apareixeran al quadre d'honor del balanç finaldel 2016. Per una banda, un text pòstum del recentment desaparegut escritor valencià Rafael Chirbes. "Paris-Austerlitz" (Anagrama) té en comú amb el primer llibre editat de l'autor, "Mimoun" algunes coses: són novel.les breus i amb un clar component eròtic. Se'ns diu que la novel·la va ser escrita i revisada durant dues dècades fins que, poc abans de morir, Chirbes la va deixar enllestida a Jorge Herralde. No podem evitar trobar-hi un sentiment de testament personal i literari, amb un inhabitual component amoròs i potser expiatori, a través de l'explicació de la relació entre un obrer francès madur i un jove artista espanyol de classe alta que apareix sense diners ni habitació a París als anys 80. Els amors i desamors entre els dos protagonistes són sorpresos per l'aparició brutal de la SIDA. Les visites del jove al malalt a l'hospital mostren cruament tot allò de bell i   també tot allò de míser que pot tenir l'amor i el seu record davant de l'amenaça de la mort. Ens trobem aquí amb un Chirbes d'una qualitat a l'alçada dels seus grans llibres dels darrers anys però en un format i amb uns objectius ben diferents.

També el gran novel·lista irlandès John Banville ens porta una gran obra, "La guitarra azul" (Alfaguara). L'autor d'"El mar" ha alternat els darrers anys la seva obra clàssica,  basada en la memòria i escrita sempre amb una perfecció i una profunditat exquisides,  amb esplèndides novel·les negres firmades pel seu heterònim Benjamin Black. El to d'aquest nou llibre és paròdic. El protagonista, pintor d'èxit que ha deixat de pintar, ens explica en primera persona la seva atzarosa vida sentimental i la contrasta amb la història de la seva família, la seva infància i el seu matrimoni. L'egoïsme pervers del narrador en la seva relació amb les dones no ens impedeix trobar-hi reflexions molt interessants sobre els misteris de la relació entre els sexes i sobre la naturalesa de l'art.