Vull en aquesta entrada
parlar-vos de dos museus de trens miniatura. És fa difícil dir quin és
millor, perquè tots dos tenen un gran nivell i estan fets amb molt amor i molta
qualitat. I és que en els dos casos, els seus impulsors, Antoni Rabell, "Railhome",
a Igualada i Josep Arumí, "Magic
món del tren", a Santa Eugènia de Berga, prop de Vic, hi han posat molt
entusiasme i moltes hores i ens donen una lliçó vivent que amb perseverança,
esforç i intel·ligència es poden aconseguir meravelles.
. Sabeu que els 2 primers trens
d'Espanya els va impulsar Miquel Biada, el primer a Cuba, el 1837, quan Cuba
encara era espanyola, i el segon entre Barcelona i Mataró, el 1848 ?
. Sou conscients que l'arribada
del ferrocarril va ser impactant per a la societat, ja que va reduir
dràsticament els temps dels desplaçaments ?. Per exemple de Madrid a Barcelona
es va passar de cop de trigar 8 dies en diligència a 16 hores en tren !.
. Sabeu que entre Planoles i
Toses hi ha un túnel ferroviari molt particular, ja que ha d'utilitzar un camí
helicoïdal excavat en la roca per superar la forta pendent entre aquests dos
punts ?
. Sabeu que hi ha trens que
leviten i poden anar a més de 500 Km/h, però que aquesta modalitat de transport
no és econòmica en aquest moment a causa de la gran quantitat d'energia que es
precisa ?
Aquestes i moltes coses més,
totes força interessants us explicarà
Antoni Rabell abans de mostrar-vos en ple funcionament les impactants maquetes
de trens, de vapor, elèctrics i diesel, ubicades en tres ambients - ciutat,
indústria i muntanya - a Centreuropa,
plenes de detalls que us sorprendran i captivaran. No vull fer
"spoiler" però no em puc estar de recordar les màquines de tren
musicals, que reprodueixen les que alegren les estacions de les ciutats
austríaques.
A una distància semblant de
Barcelona, en una altra direcció, a Santa Eugènia de Berga (prop de Vic), Magic Món del tren, ens endinsa en
l'obra de Josep Arumí, en la que prop de
75 trens, circulen per una maqueta plena de racons variats, molts d'ells de
zones catalanes, amb milers de petites figures humanes, monuments i punts
singulars coneguts, parcs d'atraccions, carrosses, fins i tot un parc juràssic.
En aquest cas, quan finalitzeu la
visita, podreu menjar al restaurant Arumí, que la família promotora del museu
disposa molt prop del mateix, i on posen
el mateix esforç i amabilitat en proporcionar-vos un bon menjar que el que abans
han posat explicant-vos les maquetes dels trens.
En els dos casos, conjuntament
amb les impressionants maquetes en funcionament, podreu gaudir les col·leccions
de peces soltes - trens sencers de mides variades - i constatareu que tenen
plans i projectes en dansa de millora contínua del contingut dels respectius
projectes.
Tenim la sort de tenir a prop
dues magnífiques mostres - les dues úniques que hi ha actualment a Espanya - de
maquetes ferroviàries d'un extraordinari nivell, que us proporcionen una forta
oportunitat de gaudi i aprenentatge. Si em pregunteu quina heu de visitar ...
tinc la resposta clara ... les dues. Penseu que si no hi fossin us hauríeu de
gastar forces diners per anar-les a veure a Alemanya, on aquesta afició està força
estesa i fa les delícies de grans i petits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada