. Concert d’Anne Sophie von Otter,
mezzosoprano, Palau de la Música, el 9 de gener de 2018 i de Diana Damrau i
Jonas Kaufmann el 24 de febrer de 2018
El passat dia 9 de gener, la
humanitat va arribar al Palau de la Música, Anne Sophie von Otter no és una soprano lleugera de l’Olimp
celestial, és una mezzosoprano sueca, amb una veu d’una calidesa, una
expressivitat i una sensibilitat extraordinàries. Es va presentar acompanyada
al pianoforte per Kristian Bezuidenhout, jove pianista d’origen sudafricà
format a Australia i Estats Units.
La capacitat d’establir empatia
amb el públic, la senzillesa i proximitat en les explicacions que va donar, l’elegància
de la gestualitat que expressava més enllà de les pròpies paraules el sentit de
les cançons.
El programa en dues parts, estava
format per cançons de Mozart, Haydn Schubert i no podia faltar un compositor
suec, en aquest cas Adolf Fredrick Lindblad, que ens va descobrir unes
delicadíssimes cançons d’aire mozartià de gran bellesa.
El concert va deixar aquell
sentiment de felicitat per haver pogut assistir a un esdeveniment inoblidable i
que durant una bona estona, en el nostre pensament, seguíem escoltant.
. El dia 24 de febrer, la divinitat
va arribar al Palau de la Música, la parella Damrau-Kaufmann extensament recreada en aquest blog, acompanyada
per Helmut Deucht al piano, excel·lent pianista d’origen austríac, va oferir en
dues parts, 46 cançons del Italienisches Liederbuch d’Hugo Wolf.
No ens estendrem aquí en lloar
les meravelloses-divines veus que ambdós
cantants tenen, que son l’enveja de qualsevol humà, ni en el reconeixement de l’excel·lent
tècnica i expressivitat que llueixen, doncs
són reconeguts com dues de les veus més sensacionals de l’actualitat.
I aleshores ens preguntem, es
necessari intentar teatralitzar de manera més o menys afortunada, les lletres
de les cançons?, lletres que per altra banda son d’un romanticisme tou i falta
d’interès important en la major part de poemes?. No es
suficient amb l’expressivitat que els propis cantants exhibeixen?, perquè
banalitzar, intentant “amenitzar” una música, que de per si es exquisida i que
no necessita cap embelliment per ser apreciada?.
Em fa pensar que aquest tipus de
representacions formen part de la deriva actual en la que es troba immersa la
cultura en general. Tot s’ha de facilitar i banalitzar per a que sigui apreciat
per molta gent. Em pregunto, perquè aquest dos cantants de categoria
indiscutible, es presten a fer aquest tipus de comèdia?. Era molt més bonic
escoltar-los mirant l’arquitectura del
Palau.
Deixant apart que el programa va
resultar una mica massa monòton per ser tant extens, el concert va ser bonic,
però no ens va deixar aquell regust de felicitat, del que parlàvem més amunt.
Inexplicablement, el Palau de la
Música estava mig buit en el concert d’Anne Sophie von Otter, i ple de gom a
gom, en el concert Damrau-Kaufmann. Serà que la fascinació que exerceixen els
déus ens impedeix apreciar la bellesa humana?
Núria Pedrals
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada