Ja fa un temps vaig iniciar una Secció en
la que proposava mirar les fotografies amb calma perquè sempre m’ha semblat que en general les mirem massa de pressa, sense gairebé
aturar-nos-hi. I això, ens passa a tots els nivells. Tant si mirem unes simples
fotos de les vacances com si es tracta de la col·lecció de fotos familiars o bé
les imatges fotogràfiques dels diaris i les revistes. Fins i tot quan anem a veure una exposició passem per davant de les fotografies com empesos per
un mal esperit.
Aquest retret m’ha fet sovint aturar-me en
la contemplació d’una fotografia. Dedicar-hi una estona de calma, examinar-ne
els diferents elements, situar-la en el seu context temporal o cultural. Deixar
que la memòria treballi i em porti idees, records o imatges relacionats amb la
seva temàtica o estètica. En definitiva, deixar transcórrer el temps necessari
perquè pugui manifestar-se el poder evocador de les fotografies.
Com més passa el temps i la tecnologia
digital i sobretot la mòbil ens inunden d’imatges penso que aquesta pràctica
esdevé més necessària. Per això he volgut reprendre-la i a partir d’ara, de
tant en tant, aniré triant alguna imatge i comentant-la pels lectors del Blog
amb la intenció que aquest exercici fomenti aquesta contemplació més pausada i
enriquidora.
Començarem avui amb una imatge d'un gran
fotògraf francès.
Aquesta imatge pertany a un dels grans mestres de la
fotografia francesa del segle XX. ROBERT
DOISNEAU era un fotògraf urbà que va
utilitzar els barris i els carrers de París com el seu millor estudi
fotogràfic. La majoria dels seus treballs
recullen escenes, personatges del carrer, nens, porters, artistes,
botiguers, cambrers i tantes altres professions. Són generalment imatges
ingènues, plenes de tendresa i simpatia pels personatges que presenten. Se li ha recriminat a vegades
una certa manca d’espontaneïtat en la mesura en que hom té sovint la sensació
que les situacions no són del tot espontànies, que han estat planificades
prèviament, que els personatges han
estat instruïts per representar el seu paper. No capten, per tant, el
famós moment únic perquè s’han pogut repetir fins que ha calgut. És coneguda en
aquest sentit la història de la seva foto anomenada “El petó” on una parella es
besa apassionadament davant l’Ajuntament de París; molts anys després els
protagonistes van aparèixer i explicar
com havien posat per la foto. Aquesta crítica te una certa raó si es parteix
del principi que una fotografia que es presenta amb una aparença intrínseca de
naturalitat hauria d’haver estat obtinguda sense cap artifici. Però potser ens
ho hem de mirar d’una altra manera una mica menys estricta. I assumir que com
deia al començament l’estudi de Doisneau, àmbit on suposadament s’accepta la
preparació i manipulació de les objecte a retratar, és el carrer. El fotògraf
hi col·loca allí els seus personatges i recrea les històries que més li
convenen sense altra preocupació.
És curiós constatar que en aquesta fotografia
s’inverteixen els termes de la nostra mirada; en lloc de contemplar embadalits,
com fem habitualment, allò que ens presenta l’aparador l’utilitzem per mirar
allò que hi ha fora. Hi ho fem d’amagat, sense que el personatges observats se
n’adonin. És a dir com uns veritables “voyeurs”. Tenia consciència aquesta
parella que l’ull de Doisneau els estava espiant en aquell instant? En aquest
cas no ho sembla o si més no la interpretació és excel·lent; d’altra banda la
imatge bruscament tallada del cavaller i
la presència d’uns nois en una actitud molt espontània a l’altra banda del
carrer semblen recolzar aquesta opinió. Però com hem dit això no és essencial.
La parella burgesa de mitjana edat, ben empolainada i
amb uns barrets molt elegants, passeja pels carrers de París una tarda de
Dissabte. Pot ser pel Faubourg Saint Honoré? No tenen pressa I fan el badoc;
s’aturen davant la vitrina d’una galeria
d’art i comenten el quadre que no veiem. Era un paisatge? pot ser un bodegó?.
Tant se val; el marit escolta els comentaris de la seva dona però
és evident que el que l’interessa és una altra cosa. Aquesta vegada sí que una
imatge val més que cap paraula. La nostra mirada es desplaça divertida
d’esquerra dret i de dreta a esquerra amb total complicitat amb el fotògraf i
amb l’íntima satisfacció d’haver enxampat
Monsieur Dupont fascinat pel “derrière” de la corista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada