diumenge, 7 d’octubre del 2018

La mort de Montserrat Caballé



Ahir va morir la Montserrat Caballé. Sempre he pensat que ha estat la millor veu de soprano de la història, si més no la del segle XX, que és la que jo conec. Avui escoltant els comentaris d'experts i cantants tots coincideixen en aquesta opini situant-la entre les millors amb la Callas i Joan Shuterland.
La Caballé tenia un timbre de veu que a mi m’enamora i alhora una enorme versatilitat que li permetia interpretar tota mena d’estils operístics: òperes belcantistes, romàntiques i veristes. De Rossini i Donizetti a Strauss o Wagner sense cap dificultat. Per això al llarg de la seva carrera va cantar un repertori de més de 120 òperes.
Potser un dels aspectes en que ningú l’ha superat és en cant amb un fil de veu, els pianíssimos, i en l’extensió de la seva respiració que li permetia encadenar frases musicals molt llargues. Tenia realment una tècnica molt depurada.

La seva carrera ha sigut llarguíssima encara que potser la lògica disminució de facultats els darrers anys ha desmerescut una mica la seva immensa trajectòria. Els embolics fiscals derivats de la seva forçada residència andorrana també han contribuït a deteriorar una mica la seva imatge pública. Però tot això es molt poc rellevant en la seva biografia musical.

Perquè veieu un exemple de la seva capacitat us proposo escoltar un enregistrament antiquíssim on una molt jove Caballé fa ja una exhibició de les seves extraordinàries facultats. Es tracta del "Al dolce guidami" de L'Anna Bolena de Donizetti