Irlanda és terra pròdiga en bons escriptors i potser
el millor dels actuals és John Banville.
Com si no estès prou content amb la seva obra novel·lística, va crear un
pseudònim, Benjamin Black, per
dedicar-se al gènere negre, i fins i tot va recrear l’estil de Raymond Chandler
per donar nova vida al detectiu Philip Marlowe a “La rossa dels ulls negres”.
Ara, sense pseudònim, s’ha atrevit ni més ni menys que a donar continuïtat a
“Retrat d’una dama”, de Henry James, a través de “La senyora Osmond” (Bromera i Alfaguara). L’Isabel Osmond té així l’oportunitat de
resoldre les vexacions que va patir per part del seu marit i la seva amant i
per iniciar una nova vida. I el lector pateix tot el llibre per la consciència
de la dificultat que tenia aquest propòsit per una dona del seu temps.
El periodista argentí Martín Sivak ha estat amb “El
salto de papà” (Seix Barral) un fenomen literari i social al seu país per
la narració de la vida i la mort del seu pare, un banquer comunista que un dia
va decidir suïcidar-se enmig de la crisi del banc que dirigia. El recorregut
vital de la família Sivak és també el d’un país sotmès al segle XX a enormes
convulsions històriques i financeres i cal agrair l’esforç d’un fill que sap
combinar l’adoració del seu pare amb l’assumpció, sovint dolorosa, de les seves
contradiccions.
“Cara de pan” (Anagrama) és un llibre tant
curt com precís que significa un pas més en l’excel·lència literària de la sevillana
Sara Mesa. Novament, hi trobem
personatges marginals, en aquest cas una menor d’edat i un adult, que entren en
una relació tèrbola impossible d’assumir pels pares de la noia. L’interès i la
credibilitat de la història són superbament mantinguts per l’autora.
També va néixer a Sevilla Isaac Rosa, qui realitza un poderós exercici d’investigació en el
món de la parella a través de la revisió de tretze anys d’amor i desamor a “Feliz final” (Seix Barral), un llibre
que utilitza un ordre invers al cronològic començant per la separació i acabant
en els inicis de la relació. A aquesta
originalitat afegeix Rosa la doble perspectiva home-dona que es va alternant
àgilment i que per qualsevol lector implica un exercici catàrtic per tot allò
que pugui implicar d’identificació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada