Totes les pel·lícules de Quentin Tarantino
tenen una càrrega cinèfila molt important, sempre ben farcit d’influències i
referències a clàssics, pel·lícules de sèrie B i cinema d’explotació. Per això,
malgrat que potser ‘Érase una vez en Hollywood’ no és la seva millor
pel·lícula, si que d’alguna manera funciona com la culminació del seu univers
estètic, en la que explicita i subratlla allò que ja és present a la resta dels
seus films: tot l’univers Tarantino és, abans que res i sobretot, un monumental
“homenatge” al Cinema i un reconeixement a la seva capacitat transformadora de
la realitat.
Això és el que ha estat fent Tarantino des del
minut zero i que torna a fer en el seu darrer film: transformar la realitat a
través d’estratègies cinematogràfiques, ja sigui amb girs de guió, muntatges fragmentaris,
diàlegs impossibles i, finalment, de manera poc subtil, transformant els fets
reals en material reelaborat des d’un punt de vista creatiu molt personal.
Sense ànims de fer cap spoiler, aquesta és, precisament, la gràcia d’ “Érase
una vez en Hollywood”.
La pel·lícula torna a combinar realitat i
ficció en un equilibri molt tarantinià, com ja va fer, per exemple, a “Malditos
bastardos”, que és la pel·lícula de Tarantino que més ens ve al cap quan veiem
‘Érase una vez en Hollywood’. Aquí tenim la història d’un actor de segona fila
que es debat entre seguir fent sèries de la tele o marxar a Europa a fer
spaguetti westerns, una mica en la línia d’un Burt Reynolds o d’un jove Clint
Eastwood.
A través del personatge de Rick Dalton (Leonardo
DiCaprio) i la relació amb el seu doble
d’acció i únic amic, Cliff Booth (Brad Pitt), Tarantino ens fa un retrat
igualment entranyable i decadent d’una època molt concreta de Hollywood, la de
finals dels anys 60, quan la indústria del cinema intentava trobar un nou camí
després de la caiguda del sistema d’estudis i el sorgiment d’una nova generació
de cineastes independents.
En aquest Hollywood en decadència van sorgir
noves estrelles de l’era pop, com Steve McQueen, Bruce Lee o la prometedora
Sharon Tate, que a principis de l’any 1969 s’acabava de casar amb Roman
Polanski i s’havia traslladat a una mansió de Hollywood. Pocs mesos després,
l’agost d’aquell mateix any, seria brutalment assassinada juntament amb els
seus amics, per la família Manson.
Tarantino intenta fer Sharon Tate visible més
enllà del seu tristament conegut paper de víctima dels Manson. És cert que el
personatge no està del tot dimensionat i que més enllà de sortir ballant en
festes i mansions, poca cosa més ens explica del personatge. Però, per
compensar, li regala una de les millors escenes de la pel·lícula, en la que
Tate entra en una sala de cinema on projecten una pel·lícula on ella surt. En
la foscor de la sala, l’actriu es deixa endur per l’emoció del públic que mira
la pel·lícula: un triple homenatge a l’actriu, al poder del cinema i al fandom.
Els assassinats de la família Manson van
suposar una fita negra en l’imaginari americà, marcant el final de l’era hippie
i la filosofia de l’estiu de l’amor. Tarantino sap que pràcticament tothom
coneix aquests fets i la figura de Charles Manson, i per això, més que
explicar-nos coses que ja sabem, es permet certes llicències i fa diverses
piruetes amb la història: per exemple, imaginant una hipotètica trobada entre
el personatge de Brad Pitt i els hippies seguidors de Manson, en una seqüència
que sembla treta d’un western de sèrie B. I aquest és només el principi. Perquè
com el títol de la pel·lícula ja ens indica, Tarantino ens explica un conte
sobre Hollywood, i en els contes tot és possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada