dimecres, 20 de juliol del 2011

F.CATALÀ ROCA A La Pedrera


Aquesta temporada, fotogràficament parlant, tenim molta sort a Barcelona. Després de l’exposició dedicada Brangulí al CCCB, de la que ja varem parlar fa unes setmanes, ara s’acaba d’inaugurar a La Pedrera una antològica dedicada a Francesc Català Roca, per a  molts el més gran fotògraf espanyol de tots els temps. La col·lecció està integrada pel fons que l’autor va cedir en dipòsit al Col·legi d’Arquitectes per a la seva cura i exhibició. Recordem que la fotografia d’arquitectura va ser una de les especialitats del fotògraf.

Hi podreu veure més de 200 fotografies, la majoria en format 6x6, que resumeixen la seva obra en blanc i negre. Són imatges en les que es posa de manifest una gran qualitat compositiva i el seu especial sentit de l’observació i són una extraordinària lliçó per als qui ens agrada la fotografia. Constitueixen alhora un recull de la vida a Espanya la segona meitat del segle XX i tenen per tant un gran valor històric. I pels que tenim certa edat constitueix un veritable viatge sentimental.

No deixeu de veure els dos vídeos sobre la vida i la obra del fotògraf que es projecten en un dels espais de la sala, que duren uns vint minuts i que tenen un considerable interès. L’exposició, que és gratuïta, estarà oberta fins el 25 de Setembre però no trigueu a anar-hi perquè no us la podeu perdre.

Per a qui li pugin interessar aprofito per reproduir alguns dels pensaments d’en Català Roca extrets de l’exposició i que comparteixo plenament.

.  El fotografo siempre duda: que ángulo hay que tomar, que diafragma i que velocidad hay que elegir, qué película hay que preferir... No debe dudar nunca a la hora de disparar.
.  Abans de disparar haig de veure la fotografia, si no ja no val la pena disparar.
.  Quan fem una fotografia tenim tantes possibilitats, punts de vista i situacions que el simple fet de triar ja es una creació.
. No he tingut problemes amb la gent que he fotografiat. He tingut la intuïció, sabia quan ho havia de demanar i quan no.
.  Una bona fotografia es defineix al meu entendre pel fet que ha de saber explicar bé, mot bé, una situació, un personatge, un paisatge, i explicar-ho de tal manera que pugui captar l’interès de qui n'ha de ser el receptor.