Al Romea, la companyia del Julio
Manrique acaba de presentar un muntatge nou: Roberto Zucco, de
Bernard-Marie Koltès. La premsa ha destacat que l’obra ja la va muntar el Lluís
Pasqual al Lliure fa vint anys. De fet, la majoria dels crítics s’han dedicat a
comparar els dos espectacles. Com que jo no vaig arribar a temps de veure el del
Lliure, al Romea em van explicar per primera vegada la història, basada en fets
reals, d’un jove francès d’origen italià que va ser empresonat després d’haver
comès una llarga sèrie d’assassinats i que va acabar suïcidant-se a la presó. Aquest
antiheroi i les seves peripècies són en els protagonistes de l’obra.
La meva impressió és que es
tracta d’un espectacle difícil. En primer lloc, la història no s’explica de
manera lineal, sinó mitjançant una seqüència d’escenes que l’espectador ha d’anar
enllaçant. En segon lloc, la duresa dels personatges i les situacions és
abordada amb una combinació de sordidesa i humor negre que en alguns moments
desconcerta. En tercer lloc, el personatge del jove assassí es fa difícil de
comprendre, però encara es fa més difícil de condemnar o rebutjar. Amb tot això
vull dir que l’obra demana un espectador actiu, disposat a emocionar-se però
també a processar la informació i les sensacions que rep per tal de gaudir-la
al màxim. Ah, i també cal saber aguantar la mirada del "prota", Pablo Derqui, sense que et tremolin les cames. Us hi atreviu?
Per acabar de decidir-vos, us deixo aquí la crítica del Marcos Ordóñez, que és molt complerta i molt
elogiosa.
Clara

1 comentari:
Jo crec que no la vaig veure tampoc en el primer LLiure; caldrà ara armar-se de valor.....
I gràcies per l'anàlisi tan profunda!
Publica un comentari a l'entrada