L'atzar ha
volgut que m'arribin tres novetats literàries escrites per dones. Les
comentarem en ordre oposat al de la distància. Comencem doncs per l'australiana
Hannah Kent, qui ambienta "Ritos funerarios" (Alba
Editorial) a la Islàndia del segle XIX i potser per això adopta un estil
decimonònic, pausat i intimista. Es refereix Kent a un cas real, el de la
criada Agnes Magnúsdóttir, la darrera dona executada al seu país, que va passar
els darrers mesos de la seva vida, mentre esperava el botxí, a càrrec d'una
família de grangers i d'un jove capellà que va ajudar-la a trobar-se amb Déu.
Es tracta d'un text subtil en el qual coneixem una biografia de pobresa
predestinada a la desgràcia en el marc rural i el paisatge esquerp de la costa
nord islandesa. I és en aquest punt, en l'interès pels perdedors, en el que el
llibre està més aprop de Dickens o Zola
que d'Austen o James. Val a dir que la joveníssima autora ha trobat un èxit de
vendes en vint idiomes. Sí, hi ha best sellers que mereixen ser llegits.
Des de més
aprop, Madrid, Belén Gopegui ens
proposa a "El comité de la
noche" (Penguin Random House) una història d'activisme polític.
Gopegui em va enganxar fa molts anys amb novel·les sobre una generació abocada
al mileurisme a la que cadascú ha hagut de decidir quins valors defensa i quins
traeix. Fa vint anys "La escala de los mapas" o "La conquista
del aire" van irrompre com a bons exercicis literaris i manifestos ètics.
En els darrers llibres, com el que ens ocupa, la crisi li fa parlar del
zeroeurisme i de l'exili econòmic. Però també de rebel·lió política, en un to
tan explícit que podria resultar massa evident i per tant arriscat. En aquest
cas, la mercantilització de les transfusions de sang i, per elevació, de la
Sanitat, troba una resposta radical des de grups autoorganitzats clandestins,
una nova guerrilla urbana no violenta que fa un ús hàbil i intensiu de la
xarxa. Aprofito per proposar el visionat de "Las razones de mis
amigos", dirigida l'any 2000 per Gerardo Herrero, basada en "La
consquista del aire" i amb guió adaptat per l'encara no ministra Ángeles
González Sinde.
Finalment,
arribem a Barcelona, on la molt jove Jenn
Díaz ens presenta "Es un
decir" (Lumen), un exercici d'orfebreria literària que molts
relacionen, amb el beneplàcit de l'autora, amb Ana María Matute. "El día que cumplí once años mataron
a mi padre". A partir d'aquesta primera frase, Díaz construeix una
narració amarga però gens afectada i amb tocs d'ironia i humor ben col·locats,
en la que una noia passa l'adolescència volent conèixer -i acaba
aconseguint-ho- la història de la seva pròpia família tot i la boira que impera
en un poble marcat per un ambient no menys tèrbol. Intueixo que sentirem parlar
molt d'aquesta Jenn Díaz.
1 comentari:
Mare meva, quanta feina se'ns gira. Prenc nota dels tres títols i també de la pel·lícula. Gràcies, Ricard!
Publica un comentari a l'entrada