Des de més
aprop, Madrid, Belén Gopegui ens
proposa a "El comité de la
noche" (Penguin Random House) una història d'activisme polític.
Gopegui em va enganxar fa molts anys amb novel·les sobre una generació abocada
al mileurisme a la que cadascú ha hagut de decidir quins valors defensa i quins
traeix. Fa vint anys "La escala de los mapas" o "La conquista
del aire" van irrompre com a bons exercicis literaris i manifestos ètics.
En els darrers llibres, com el que ens ocupa, la crisi li fa parlar del
zeroeurisme i de l'exili econòmic. Però també de rebel·lió política, en un to
tan explícit que podria resultar massa evident i per tant arriscat. En aquest
cas, la mercantilització de les transfusions de sang i, per elevació, de la
Sanitat, troba una resposta radical des de grups autoorganitzats clandestins,
una nova guerrilla urbana no violenta que fa un ús hàbil i intensiu de la
xarxa. Aprofito per proposar el visionat de "Las razones de mis
amigos", dirigida l'any 2000 per Gerardo Herrero, basada en "La
consquista del aire" i amb guió adaptat per l'encara no ministra Ángeles
González Sinde.
Finalment,
arribem a Barcelona, on la molt jove Jenn
Díaz ens presenta "Es un
decir" (Lumen), un exercici d'orfebreria literària que molts
relacionen, amb el beneplàcit de l'autora, amb Ana María Matute. "El día que cumplí once años mataron
a mi padre". A partir d'aquesta primera frase, Díaz construeix una
narració amarga però gens afectada i amb tocs d'ironia i humor ben col·locats,
en la que una noia passa l'adolescència volent conèixer -i acaba
aconseguint-ho- la història de la seva pròpia família tot i la boira que impera
en un poble marcat per un ambient no menys tèrbol. Intueixo que sentirem parlar
molt d'aquesta Jenn Díaz.
1 comentari:
Mare meva, quanta feina se'ns gira. Prenc nota dels tres títols i també de la pel·lícula. Gràcies, Ricard!
Publica un comentari a l'entrada