És habitual en els llibres de Cercas trobar-hi reflexions sobre la
literatura i en especial sobre la novel·la, més encara quan la seva implicació
personal en les trames és tan evident i es fa tan explícita. A "El
impostor" (Penguin Random House), no sols ens ofereix l'autor contínues
referències al paper de la literatura quan es refereix no a la ficció sinó a la
realitat, sinó que el llarg epíleg, sota el títol d'"El punt cec"ens
proposa una reflexió afegida sobre la novel·la com una disciplina que no ha de
donar totes les respostes, que ha de deixar preguntes plantejades al lector. Si
algú vol estalviar-se la lectura del llibre, li prego que accedeixi a la web
d'El País a l'article que amb el mateix títol de l'epíleg citat va publicar
Cercas dimenge 23 de novembre.
Tornem però al llibre, un repàs de les moltes mentides que adornen i
embruten la biografia d'Enric Marco, l'home que al 2005 va haver de renunciar a
presidir l'Amical de Mauthausen després de reconéixer que no havia estat mai
internat a un camp de concentració alemany. Cercas, alentat per Vargas Llosa,
Martínez de Pisón i la seva pròpia família, es va proposar comprendre -que no
justificar- el personatge. En el camí, va trobar una trajectòria insòlitament
llarga i densa de mentides "fabricades amb veritats parcials" per un
home que havia nascut en un manicomi i que va buscar a partir dels anys de la
transició democràtica espanyola una forma de ser admirat i estimat. Aquest
impuls li va portar al canvi de parella, la creació d'una nova família,
l'escalada en temps récord a la secretaria general de la CNT catalana i
l'espanyola, l'assoliment de la vicepresidència de la FAPAC i la ja citada
presidència de l'Amical.
En la indagació, Cercas reflexiona sobre la mentida i les possibles
formes de legitimar-la; sobre l'autoficció i el seu ús pràctic; sobre les
moltes autobiografies falses sorgides al
final del franquisme; sobre els grams d'impostura que tots adoptem en algun
moment de la nosta vida... Sorprén el paral·lelisme que proposa entre la
parella Quixot/Alonso de Quijano i la doble vida d'Enric Marco i ens acabem
preguntant sobre el paper que hi juguen Cervantes i Cercas en aquest joc de
miralls.
Coincideixo plenament amb Javier Cercas en que les bones novel·les,
tractin del que tractin i juguin com juguin la relació entre realitat i ficció,
ens interroguen sobre nosaltres mateixos, com ja ho feien "Soldados de
Salamina", "Anatomía de un instante" o, de forma singular i per
qüestions generacionals molt estimada per mi, "Las leyes de la
frontera".
1 comentari:
Gràcies, Ricard. Aquesta crònica no sembla tan entusiasta com en d'altres ocasions... Però molt interessant la reflexió!!
Aquí deixo l'enllaç a l'article al que et refereixes:
http://elpais.com/elpais/2014/11/21/eps/1416584304_063730.html
Publica un comentari a l'entrada