
En el judici es pretén aclarir si Furtwängler, que va seguir
duent a terme amb força prestigi la seva professió artística a Alemanya durant
el règim nazi, va col·laborar amb el nazisme.
La forta dialèctica entre els dos personatges principals:
l’acusador – el Major Steve Arnold interpretat per un excel·lent Andrés Herrera
– i l’acusat - Wilhelm Furtwängler, interpretat magistralment per Josep Maria
Pou – planteja en l’escenari qüestions que cada espectador ha de resoldre
individualment: En una societat on la bogeria ho ha emplenat tot amb tanta
intensitat que a la persona individual se li fa difícil pensar, sentir, i menys
encara actuar de forma humana o racional, fins on pot o ha d’arribar la pròpia
conducta en l’oposició a la bogeria col·lectiva ? Com i perquè s’arriba a
situacions on ni tan sols l’heroïcitat permet entreveure una sortida ?
Les preguntes que fa l’acusador, dures i violentes, fruit de
la constatació dels horrors personals comesos durant el nazisme i les respostes
que dóna Furtwängler exposant la seva posició personal, ressonaran en les orelles
i l’interior dels espectadors dies després de veure l’obra. Perquè durant les
quasi dues hores que dura l’obra, els dos personatges principals i els
magnífics quatre secundaris no donen treva a l’espectador, que abandona la sala
pensant menys en si hi ha hagut un guanyador o un perdedor que en si la raça
humana podrà algun dia autodenominar-se racional.
En definitiva, Teatre amb T majúscula, perquè et té atrapat
durant la representació, gràcies a un text profund, unes magnífiques
interpretacions i una posada en escena adequada. Us recomano que la veieu.
Jordi Castells
1 comentari:
Jo la vaig trobar molt interessant, la recomano de totes totes.
Publica un comentari a l'entrada