“La novia” s’ha
convertit en la màxima favorita dels premis Goya en aconseguir 12 nominacions,
a las que cal sumar les 9 dels Premios Feroz que atorguen els crítics
cinematogràfics d’Espanya.
La pel·lícula de Paula
Ortiz adapta al cinema les “Bodas de Sangre” de Garcia Lorca, amb una
mirada contemporània que pretén modernitzar els nostres clàssics i acostar-los
a nous públics, de la mateixa manera que es fa amb Shakespeare o Jane Austen,
per posar exemples força recurrents en el cinema britànic. En aquests sentit,
val la pena anar a veure la nova versió de Macbeth, gran producció protagonitzada
Michael Fassbender, i comparar-la amb l’exercici de Paula Ortiz, per constatar
el lloable esforç de la realitzadora aragonesa d’acostar-se als clàssics amb
una mirada fresca i atractiva i també a una manera de fer cinema.
Ortiz, que en la seva anterior pel·lícula “De tu ventana a
la mía” ja retratava un ambient femení de passions oprimides, continua amb el
mateix tema recolzada ara en la paraula de García Lorca. La realitzadora ha
optat per una adaptació postmoderna, que li ha valgut tants elogis com
crítiques per la seva buidor. El film - rodat als espectaculars deserts de
Turquia - s’ambienta en un indret indefinit
on els paisatges desèrtics i àrids busquen reflectir la cruesa del text
de Lorca. Amb la fotografia, amanerada i esteticista, Ortiz intenta descarregar protagonisme als actors sobre els quals recau, com
és obvi en un text teatral com aquest, tot el pes dramàtic de l’obra.
L’actriu Inma Cuesta brilla en el seu paper de la tràgica
núvia lorquiana, però no desmereix gens la resta del repartiment femení que li
dóna suport, entre les quals destaca molt especialment Luisa Gavasa en el paper
de la mare. Més discutibles són les actuacions dels dos protagonistes
masculins, Asier Etxeandia i l’insípid Álex Garcia.
Un text afilat com els tràgics punyals que acaben amb el
trio protagonista, amb una posada en escena que vol seguir impactant allà on
les paraules no arriben. Així aborda Paula Ortiz aquest Lorca on imatge i text,
on teatre i cinema troben un suggeridor i elegant equilibri que fa de “La
novia” una experiència més que recomanable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada