Diuen
alguns crítics que sovint els escriptors no saben sobreviure a l'èxit d'una
bona primera obra. El que és segur és que la por al paper en blanc es
multiplica quan les expectatives són altes. No sé si va sentir això l'estremeny
Jesús Carrasco després de que "Intemperie" una molt bona narració,
que a mi em va semblar com si Miguel
Delibes hagués escrit un western, fos tan ben rebuda i tan traduïda al
2013. Ara, amb "LA TIERRA QUE PISAMOS" (Seix Barral), Carrasco torna a sorprendre positivament amb
una novel·la que té com a marc geogràfic una Espanya atemporal invadida per un
imperi centreeuropeu. En un clima d'absència de llibertats, la dona d'un
general victoriòs i malalt desenvolupa
una curiosa i arriscada relació protectora amb un fugitiu de molt feble salut
física i mental. Aquesta història i el seu tractament recorden molt
"L'edat de ferro" un dels millors llibres del Nobel sudafricà John M.
Coetzee.
Ja fa
més de mig segle que Mario Vargas Llosa
va escriure la seva primera novel·la i ignoro quant pateix abans de treure’n una altra. El que és segur és que, a punt de
convertir-se en octogenari i tot i no mantenir la prodigiosa ambició literària
que ha produït alguns dels millors llibres en castellà de la història, encara
té capacitat d'aportar coses noves i moltes satisfaccions als seus lectors.
Aquest és el cas de "CINCO ESQUINAS" (Alfaguara), que en to de comèdia serveix a l'autor peruà
per tres coses: ajustar comptes amb Fujimori i el seu gos caçador Vladimiro
Montesinos; reflexionar sobre el paper dels mitjans i entre ells la premsa
groga; i permetre's un divertit joc eròtic que pivota sobre una relació
lèsbica. En tots tres propòsits Vargas Llosa torna a encertar.
I ara
una novel·la negra. Fa anys que Jordi de
Manuel va crear el personatge literari de l'inspector de la policia
nacional Marc Sergiot, home amarg, ètic i dotat d'una gran intuició. Ara el fa
visitar Galícia, on les seves vacances a una aldea, convidat per un col·lega,
es veuen trasbalsades per una història de crims passats i presents propis del món rural i amb elements autòctons.
L'herència de la terra, els abusos sexuals, el xantatge i la revenja apareixen
enmig d'un estiu marcat pels incendis com a causes i mòbils d'uns crims
sòrdids. Sota el títol de "FOC VERD", el llibre forma part de la col·lecció crims.cat (Alrevès
Editorial).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada