En una altra de les eloqüents escenes de La propera pell, la imatge en
primer pla de Leo ens apareix completament desenfocada, de nou un altre símbol
sobre aquests límits difusos de la ment. El film, amb la seva posició
decididament ambigua, aconsegueix crear al voltant del personatge d’Àlex Monner
un d’aquells rols que sempre resulten tant fascinants, el de l’impostor, el
suplantador de personalitats, el lladre de les vides dels altres. El detall del
seu doble nom, Leo/Gabriel, afegeix més llenya al foc en aquesta pel·lícula
plena de dualitats, de possibilitats, de dubtes.
La propera pell explica la història d’un jove desaparegut que torna a casa
després de vuit anys quan tothom el donava per mort i es reincorpora a la vida
familiar marcada per el misteri de la seva desaparició. Poc a poc sorgirà el
dubte de si realment es tracta del nen desaparegut o d’un impostor.
Realment fins a l’escena final la pel·lícula no resol el misteri. Això és
el que fa de La propera pell un film ambigu també en la seva pròpia definició:
és un drama familiar o un thriller de misteri? L’atmosfera al mateix temps
acollidora i amenaçant de les muntanyes dels Pirineus i els paisatges nevats
aporten un clima de misteri i la sensació d’aïllament mental. El relat costa
d’arrencar, i en algun moment s’entreté massa en jugar a crear-nos dubtes, però
avança sòlidament cap a un clímax imponent, sustentat també en les remarcables
interpretacions dels actors protagonistes, Emma Suárez, Sergi López i Àlex
Monner.
La memòria i els records son un tema recorrent en la filmografia d’Isaki
Lacuesta, que presenta a La propera pell el que probablement
sigui el seu film més lineal i accessible. Però l’aparent simplicitat no amaga
la signatura d’uns creadors singulars –la mà d’Isa Campo és ben present en tota
la filmografia d’aquest realitzador- dins el panorama del cinema català.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada