Comentarem avui quatre obres, tres de les quals tenen en comú dues
coses: corresponen a tres autors ben coneguts
i no semblen els seus productes clàssics sinó que afronten reptes molt
originals. Per ordre de veterania, comencem per la canadenca Margaret Atwood, qui a "Por último, el corazón"
(Salamandra) elabora una distopia. Enmig de la crisi econòmica, una parella que
s'ha quedat sense casa i malviu a un cotxe accepta la proposta de participar en
una ciutat tancada on es garanteix sostre, feina i menjar a canvi de renunciar
a la llibertat i a la informació. No trigaran en aparéixer les causes reals d'un projecte que en realitat
passa per activitats econòmiques gens dignes que no desvetllarem. Atwood
composa el seu exercici dotant els seus personatges d'ingredients morals ben
diversos que van des de l'amor i la compassió fins a la traició i el crim i
banyant el conjunt amb una òptica humanista i un xic d'humor.
Precisament l'humor és la màxima virtud d'"Enviada especial" (Anagrama
i Raig Verd). Trobem aquí un esplèndid Jean
Echenoz ben llunyà dels llibres de format breu i estil lacònic que tant
d'èxit li han donat els darrers anys, com ara "Ravel",
"Córrer" o "14". Ens trobem ara amb una peça plena d'enginy en la que
una cantant és segrestada per l'espionatge francès per acabar posant-la al
servei d'una operació de desestabilització del règim de Corea del Nord. La
caravana de personatges que poblen la trama donaria per una bona comèdia i
mentre ningú decideixi comprar els drets puc assegurar que el llibre donarà
moltes alegries als seus lectors.
En canvi, no trobem massa alegria a "Clavícula" (Anagrama), una
mena de diari de la madrilenya Marta
Sanz, on l'autora ens explica els mals amb els que ha de conviure enmig de
la seva menopàusisa. Aquest relat inclou dolors diversos, tristesa, cansament,
un via crucis pel camí dels diagnòstics
mèdics, pastilles de tots els colors i, per compensar, la companyia solidària
del seu marit, qui d'altra banda és víctima de la crisi i s'ha quedat sense
feina. Cal agrair aquesta valenta exposició d'una vivència del climateri,
narrada amb la qualitat habitual en Marta Sanz.
Acabo amb un llibre que, al contrari
dels anteriors, està plenament dins de la tradició de l'autor. Ignacio
Martínez de Pisón torna a tractar el seu tema preferit, el de la família, a
"Derecho natural" (Seix
Barral). Un home nascut al 1962 recorda la seva infància i la seva joventut,
marcades per les molt complexes relacions d'abandonaments i retrobades dels
seus pares. El gran protagonista és el pare, actor secundari, còmic i imitador
-de Demis Roussos!- , qui condemna a la mare i els fills a passar problemes
econòmics duríssims fins que la seva dona decideix rebelar-se. Pisón arriba
novament a mostrar un nivell altíssim com a narrador, utilitzant com a paisatge
de fons Barcelona i Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada