La Junta Superior de Censura Cinematográfica s’encarregava de qualificar les pel·lícules protagonitzades per Gina Lollobrigida amb les notes més altes: 3R, “para mayores con reparos” o 4, ”gravemente peligrosa”. Per tant, els menors dels anys cinquanta i seixanta ens les vam perdre. La frustració s’agreujava per la profusió d’imatges de la seva torbadora bellesa en revistes i diaris, il·lustrant la llegenda de mite eròtic que s’anava construint entorn d’ella. El súmmum d’aquella morbositat tan d’època va ser la mort del popular actor Tyrone Power mentre rodava a Madrid Salomó i la Reina de Saba. Power feia de Salomó i el paper de Reina dels sabeus, un poble que s’estenia per les actuals territoris de Iemen i Etiòpia, l’encarnava, mai millor dit, La Lollo. L’ingeni popular va fer córrer com la pólvora un maliciós dilema sobre la “causa mortis”: una angina de pit o un pit de la Gina?
Nascuda al si
d’una família benestant que es va veure abocada a la misèria després d’un
bombardeig que els va destruir tot el patrimoni, Gina va ser l’elegida per
tractar de remuntar la situació. Dotada de bellesa, caràcter i talent artístic
va mostrar abastament que l’elecció familiar havia estat encertada. Els seus
inicis en el cinema es donen quan el neorealisme, malgrat el seu prestigi
internacional, comença a ser qüestionat pel govern democratacristià per la
imatge “miserabilista” d’Itàlia que donava al món. Com explica Romà Gubern en
la seva admirable Historia del Cine, Andreotti volia estendre el Pla
Marshall al sector cinematogràfic: “Els
colossos nord-americans contemplen amb recel el vertiginós ascens el cine
italià i les seves pressions s’exerceixen a través de la coacció de l’ajut
econòmic.”(p.71)
De fet, Vita de
cani (1950) de Comencini i Steno o la duríssima La Romana (1952) de
Luigi Zampa cal situar-les dins el
neorealisme més estricte. Aviat però va donar pas a la comèdia neorealista,
“que aprofita els elements formals (escenaris naturals, ambients populars, etc.)
del neorealisme per cantar l’alegria de viure d’aquest poble meridional”. Un
bon exemple d’aquell tipus de comèdia va ser Pan, amor i fantasia (1953)
que, com recorda Gubern, “imposa a Gina Lollobrigida, amb el seu provocatiu
erotisme camperol, com a estrella internacional.”(p.72).
Val a dir que, a més de ser una estrella capaç de mantenir-se
al firmament tota la vida, Gina Lollobrigida era una bona actriu. Va treballar
amb els millors actors i cap la va eclipsà. Era impressionant com escoltava, i
aquella atenció, a més de la seva figura i la seva expressivitat, la feia
sempre present en l’esperit de l’espectador i gairebé sempre en pantalla. En
realitat, era tot un caràcter. En les seves composicions sempre s’endevinava la
supervivent, la feréstega lluitadora que coneixia els seus atributs i sabia jugar
amb ells, imposant quasi sempre temps, límits i regles, fins i tot quan el punt
de partida era el més humil. Si calia, és barallava. La seva bellesa
s’harmonitzava amb seu caràcter i d’allí se’n derivava la seva força
característica. No gaire alta, feia un
metre seixanta-cinc, la seva bellesa raïa, en primer lloc, en les proporcions.
L’harmonia entre la cara i el bust era impressionant, no solament en les
formes, sinó en allò que ensenyaven i amagaven. Les línies que baixaven pels
costats fins la seva estretíssima cintura eren vertiginoses i es perllongaven,
després de travessar uns malucs perfectes, per unes cames rectíssimes. En
correspondència amb tanta harmonia frontal, només l’esquena de Kim Novak podia
resistir una comparació amb la seva. En segon lloc, la seva bellesa era la dels
seus moviments. A més de les expressions facials i les mirades, caminava, anava
en bicicleta i ballava admirablement. Havia rebut certament formació gimnàstica
i circense. Tenia una veu educada i preciosa que li permetia afrontar molts
gèneres, fins i tot es va atrevir amb àries de Tosca de Puccini a La
donna più bella del mondo (1955). Finalment, la seva bellesa raïa en la
feminitat. Un dia, quan jo vivia a Rio de Janeiro, en un restaurant del barri
de Botafogo, tot contemplant el deambular d’una de les noies que servien les taules,
filla de les tres races, vaig percebre el misteri de la feminitat, capaç de
convertir la noia més senzilla en una princesa. Tot i que inevitablement
afectada pel seu caràcter i les circumstàncies que li van tocar viure, Gina
Lollobrigida fes el que fes, de gitana o de reina, traspuava feminitat.
El franquisme ens
va negar tot això quan més ho necessitàvem. El combat per la bellesa ve
d’antic i tampoc es pot aturar ara. En la revisió de part del seu cinema que he
fet arran de la seva mort he rebut un regal inesperat que vull compartir perquè
em sembla el més bell i precoç homenatge a l’actriu. Es tracta del darrer
episodi de Altri tempi (1952), una pel·lícula d’Alessandro Blasetti en
la línia del teatre popular napolità, titulat “Il processo de Friné”.
Friné era l’hetaira més famosa i rica de
l’antiga Grècia i va posar per Praxíteles quan aquest esculpí les estàtues
d’Afrodita. Era d’una extrema bellesa i posseïa una cultura i talent retòric excepcionals.
Això no obstant, va ser acusada i jutjada per impietat. Sembla ser que en els
festivals d’Eulesis i de Poseidó, deixava anar la seva cabellera, es desprenia
d’alguns dels seus embolcalls i es banyava semi nua al mar, i això era
sacrilegi. Hipèrides, un dels més grans oradors d’Atenes i amant de Friné, es
va haver de fer càrrec de la seva defensa. Veient que no se’n sortia amb els
seus arguments, sobtadament va arrancar la túnica de Friné, deixant els pits, “l’arma
del crim”, a la vista del tribunal. Un cos tan perfecte només podia ser obra
dels déus i seria una falta de respecte
als déus privar al món d’aquella obra divina, va concloure Hipèrides. Com
podien condemnar a una dona que representava Afrodita? En efecte, els jutges
van sentir un respecte reverencial, un esglai, diria jo, per aquella divinal
bellesa i van concedir, “per pietat religiosa”, de salvar-li la vida.
Doncs bé, dos mil
tes-cents anys més tard, Blasetti va repetir l’operació amb una jove Gina de
pitrera digna de Friné. No la va portar al lloc sagrat que era l’Aeròpag àtic,
sinó davant un còmic tribunal napolità, acusada pel marit d’una llarga llista
d’infidelitats. Noia de condició humil, havia de ser defensada per un advocat
d’ofici, ni més ni menys que un descomunal De Sica. A mesura que els testimonis
desfilaven i confessaven haver gaudit dels favors de l’acusada, la qual ho
confirmava impudorosament i innocent, el defensor li anava fent gestos perquè
es cobris allò que els francesos, sempre tan encertats en aquests afers, en
diuen “la gorge de la vallée”. Però, talment Hipèrides, De Sica, en veure que
el volum de la causa augmentava exponencialment i que la situació no tindria
defensa amb els mitjans convencionals, va canviar d’estratègia fent-li insistents
senyals de què tornés a mostrar el generós escot. Llavors, inspirat pel
panorama i animat per l’efecte que produïa en l’audiència, es va a llençar a
fer la comparança dels atributs naturals de la noia amb el mateix Vesuvi,
indissociables uns i altra del paisatge de Nàpols. Així, per ma de Blasetti i d’un
immens De Sica, més enllà del personatge que representava, Gina fou
salvada pels jutges napolitans. A ella i a totes les belleses que no ens van
deixar veure en la penombra dels cinemes, el nostre
perenne agraïment per haver-nos fet somniar.
5 comentaris:
Magnific article
Felicitats per un article remarcable.
J M LL
Molt bon article, Lluís!
Amb certa freqüència alguns dels supervivents de la promoció de l'escola ens reunim i recordem vells temps i verifiquem la constant del pas implacable del temps. És gairebé un ritual que un dels meus companys em digui "Climent, recordes la Gina?
Sembla ser que el meu entusiasme per aquella meravella era popular.
Bé, feta aquesta llarga introducció, felicito el senyor Boada per aquest deliciós article i, alhora, li pregunto si em donaria permís per enviar-lo els meus antics col·legues i així entenguin que la meva passió estava més que justificada. ¡hi ha gent ben cega!
En Lluis Boada t'agraeix molt el teu comentari i em diu que estarà encantat que l'enviis als teus antics colegues. Només els hi has d'enviar l'enllaç:
http://josepmcp.blogspot.com/2023/02/una-noia-greument-perillosa.html
I si algun des teus amics vol rebre la Newslwetter setmanal del Blog només m'ho has de dir.
Salut
Publica un comentari a l'entrada