La nostra critica cinematogràfica ha publicat en el seu blog https://judithvives.com/category/cinema/ aquesta manífica crònica d'una pel·lícula que ha despertat una considerable polèmica que aquí reproduïm.
Vaig anar a veure l’excel·lent Los domingos en una sessió als cinemes Girona que va incloure un col·loqui amb la directora Alauda Ruiz de Azúa. I de la conversa, em vaig quedar amb dues idees.
La primera, que la pel·lícula està tan ben
construïda que tothom la pot llegir des de la seva pròpia posició davant la fe
i identificar-se amb algun dels personatges: totes les opcions estan
perfectament representades.
La segona, que per la directora, la pel·lícula
és essencialment una tragèdia sobre el trencament d’una família, i aquesta és
també una lectura interessant a fer més enllà del tema de la religió.
Una crisi personal i familiar
L’anunci de la jove Ainara de fer un
discerniment vocacional com a pas previ a l’entrada en un convent de clausura
és el conflicte que mou aquesta tragèdia familiar que també ens parla de les
crisis personals de dos personatges, la jove Ainara que es vol fer monja, i la
seva tia, en crisi de parella.
Però més que aquesta lectura, el gran debat al
voltant de la pel·lícula s’està centrant en els aspectes relacionats amb la fe,
la religió i la influència de l’església, i resulta interessant seguir el debat
per veure les diferents interpretacions que genera.
Hi ha qui no entén la crida espiritual que
experimenta la jove i la llegeix com una història de terror; hi ha qui
considera que el film mostra la religió catòlica com una secta i que denúncia
els seus abusos. Aquests espectadors s’identifiquen plenament amb el personatge
que interpreta de manera extraordinària Patricia López Arnaiz. Al film, fa el
paper de la tia de la jove, la que més s’oposa a la idea que la noia es tanqui
en un convent.
Bons i dolents?
La vehemència de la tia contrasta amb la falsa
comprensió que mostra el pare d’Ainara, que tot i ser més secundari, és un
personatge molt interessant. És un home vidu que intenta refer la seva vida amb
una altra dona mentre intenta sobreviure als seus problemes econòmics. Es pot
entendre que accedeix al desig de la filla com una manera de treure’s de sobre
un problema. El seu tarannà de pare pràcticament absent permet posar sobre la
taula els dubtes sobre les motivacions reals de la jove: es mou per vocació religiosa
o per la necessitat de buscar refugi més enllà d’una família que la ignora?
Per altra banda, tenim els personatges
religiosos, la mare superiora i el jove capellà que intervé com a guia
espiritual. Aquests personatges, són els dolents de la pel·lícula? El debat
aquí gira al voltant de si son ells els que manipulen la noia perquè es tanqui
en un convent o la decisió la pren ella sola moguda realment per una fe que no
podem entendre.
De nou, es llegeixen aquests personatges en
funció de les creences personals. Els creients poden creure en la vocació de la
jove. Però també es pot posar en dubte, perquè les circumstàncies de la noia
son complexes. Els no creients més militants, surten esgarrifats del cinema. La
pel·lícula, però, no acaba de donar respostes clares.
Aquesta és la gran riquesa i valor de Los
domingos, un guió ric i ple de capes i lectures, capaç de commoure i
d’indignar, que ens posa davant el mirall i que aconsegueix obrir un espai de
tensió entre fe, desig i llibertat, on cap resposta resulta fàcil ni còmoda.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada