Lúcio Costa,
l’urbanista de Brasília, qui juntament amb l’arquitecte Òscar Niemeyer i l’enginyer
estructural i poeta Joaquim Cardozo, va concebre aquella ciutat utòpica,
explicava que el gest fundacional del seu projecte va ser el traçat d’una creu.
Aquesta mena de gest és tan antic com la idea mateixa de ciutat. Allò que era
nou en Costa va ser explicitar-ho a mitjans de segle vint, així com donar una
lleugera curvatura personal i dinàmica en l’eix transversal que dibuixà.
Si les ciutats
s’alcen damunt dues línies entrecreuades, talment el cardo i el decúmeno
romans, la gran creació política de les ciutats, la democràcia, s’alça damunt
una sola i fina línia imaginària, la confiança en les capacitats i les decisions
polítiques dels ciutadans.
El més greu perill
que poden ocasionar certs resultats recents de l’exercici democràtic, per
exemple, l’elecció de Trump i Bolsonaro,
la pujada de l’extrema dreta a molts països europeus o, fins i tot, el Brexit,
entre altres casos propers o llunyans, és, precisament, que ens inclinin a
desconfiar de les capacitats polítiques dels ciutadans. Amb un agreujant
respecte a altres moments històrics en el quals aquest fenomen s’ha produït:
ara, no serien principalment els poders fàctics qui desconfiarien, sinó uns
ciutadans respecte uns altres. La història també mostra que aquesta
desconfiança pot donar-se tant entre els poders i la gent de dretes com
d’esquerres, ocasionant en el límit règims monstruosos, ja siguin de tall
nazi-fascista o stalin-maoista, o els que puguin venir. Tot i estar lluny
d’aquelles situacions extremes, detecto que aquest perill del menyspreu de
l’altre amenaça, més o menys imperceptiblement, la nostra societat i que tots hi
estem exposats d’una forma o altra ara mateix.
Èsquil a l’Orestea,
segons la traducció de Riba del títol d’aquella formidable tragèdia, ens permet
d’entendre com la llei del pacte entre ciutadans, que és també la llei de la
llibertat i de la democràcia, es basteix victoriosament, però en tensió
permanent i inestable, sobre la llei de la sang. Per tant, hauríem de valorar i
extremar la prudència i, en lloc de dubtar de la base de la democràcia, hauríem
de posar en qüestió les nostres decisions polítiques i les dels que hem votat per
representar-nos quan l’exercici democràtic ens depari resultats inesperats. Si
obrim l’esperit crític i el girem èticament també envers els “nostres” i
nosaltres, segurament no ens caldrà aprofundir massa en l’anàlisi per trobar en
opcions i decisions nostres algunes de les raons per les quals altres ciutadans
opten per contradir-nos i, fins i tot,
per espantar-nos. Corregim el tir quan calgui, marquem més encertadament
les distàncies amb l’adversari, però no desconfiem de la voluntat popular perquè
fer-ho seria la nostra vertadera derrota.
"L'esperança del condemnat a mort" de Joan Miró
"L'esperança del condemnat a mort" de Joan Miró
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada