Temps era temps
quan a les nostres ciutats abundaven bodegues i bars de barri, molts també eren
“el bar del carrer”. La majoria, plens d’una parròquia eminentment masculina,
eren un clar termòmetre del pols social, polític, econòmic i del estat d’ànim
de cada barri. Des de les seves barres es podien elaborar interessants
conclusions sociològiques.
Avui, aquest segment de la hostaleria s’ha
transformat de cap a peus. Gran part dels bars que encara resisteixen oberts
als barris, han perdut la seva essència i ara son en mans de famílies xineses
que ofereixen voluntat però ben poc caliu.
Les cadenes comercials de diferents marques, en propietat o mitjançant
franquícies, s’han especialitzat en servir-nos pastisseria industrial, cafè i
llet, i han passat a ser el punt de pas o de trobada on ara prenem un esmorzar,
un cafè ràpid o un berenar, ocupant el lloc de la majoria dels antics bars de
barri.
Amb una oferta globalitzada que
en algun cas pot ser fins i tot atractiva, son en general impersonals i
massificats. A les seves barres predomina la indiferència i la mecànica de la
rutina, però un bon grapat de tossuts clients s’entesten en preservar encara un punt d’atenció personalitzada, atenent al
gust de cadascú. La diversitat de llets, cafès i sucres juguen a favor i es per
això que en molts casos la demanda es singular i exigent: “un cafè amb llet
descafeïnat de màquina, llarg de cafè i llet freda sense lactosa, stevia i en
got de vidre”. Sens dubte una petita resistència a la globalització del bar,
“!oído barra! ”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada