dilluns, 21 d’abril del 2025

Per Sant Jordi, amor i mort


La Marta Millà forma part de la redacció de “Prova i error” i és coneguda per la seva llarga carrera com actriu al teatre i la televisió. Ja havia editat dos llibres de contes abans de publicar la nostra recomanació especial per aquest Sant Jordi, “El blau impossible” (La Campana), una novel·la amb un guió que, segons ella mateixa explica a la solapa de la contraportada, “el va escriure la mateixa vida, la qual em va assignar el paper de coprotagonista”.

Es tracta d’un llibre que al meu parer l’encerta en molts sentits, especialment en l’elecció tant de la narració en tercera persona – amb els noms reals canviats- com en la sàvia gestió d’un to que no renúncia combinar a l’expressió absoluta de l’amor i del detall realista en el tractament de la malaltia i la mort. Hi veiem una dona, la Martina, i un home, en Jordi, que es troben a un estudi de pintor i ja no s’abandonen fins que es fonen en un sol cos amb ocasió de la greu malaltia del Jordi.

Podríem recomanar aquest llibre senzillament per la funció de suport terapèutic que viuen les persones i les famílies assolades per l’ELA, però el seu valor va molt més enllà. Es tracta d’un llibre molt ben treballat literàriament i, sobretot, d’un homenatge a la vida i, dins d’ella, al paper que hi poden jugar l’amor, l’erotisme, la solidaritat, la meditació, la medecina, la família i molts d’altres elements que desfilen per les planes d’aquest regal que ens fa la Marta i que ara nosaltres podem convertir en el nostre regal de Sant Jordi i en la nostra lectura calma i enriquidora.